Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Walle
Tjenixen!
Jag har en V70 -01 som gått strax över 14000 mil. Jag har upptäckt att jag ganska lätt blir bländad på kvällar/nätter då jag möter folk ute. Ett tag var jag inne på att jag kanske skulle köpa extraljus och trycka dit för att få mer upplyst framåt så man var mer anpassad vid ljuset vid möte.
Men sen såg jag häromdagen när jag körde i starkt solljus att min vindruta har massor av små små prickar, typ blästrad. Jag har inte provat att polera rutan ännu ... får se om jag kan få bort lite på så sätt.
Bilen har gått mest landsväg, men hur fort slits en vindruta vid normalt slitage ? Någon med liknande erfarenheter ?

/Marcus
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Beroende på hur man kör så ca 2 år.
Vi inom bilglasbranschen brukar rekommendera ett byte var 3 år.
Längre än så ska man inte ha samma vindruta.
Själv kommer jag att byta ruta till sommaren, då är min bil 3år och har gått ca 6000 mil. Rutan är idag redan så pass sliten att det börjar bli irriterande att köra i motljus.

/Henrik
Användarvisningsbild
av Truls
Har samme problem med min 02 V70 som jeg nettopp har kjøpt. Har prøvd alt mulig av glassrens men får ikke ruta bra. I dag forsøkte jeg å polere og det ser noe bedre ut. Hva koster en ny rute ?
Användarvisningsbild
av ufriman
Fixa ett stenskott och ta det på glasförsäkringen om du har en sådan.
kanske inte helt lagligt men vem vet........
Användarvisningsbild
av henka35
Precis! :)
Lite återbäring.....
Användarvisningsbild
av Ramon
henka35 skrev:Hej

Beroende på hur man kör så ca 2 år.
Vi inom bilglasbranschen brukar rekommendera ett byte var 3 år.
Längre än så ska man inte ha samma vindruta.
Själv kommer jag att byta ruta till sommaren, då är min bil 3år och har gått ca 6000 mil. Rutan är idag redan så pass sliten att det börjar bli irriterande att köra i motljus.

/Henrik
Vad ligger en ny vindruta på ungefär?
av Addekarlsson
Halvförsäkring, så tar man det på försäkringen. Finns nog inte en glasmästare som säger emot det.

En ruta är dyr om man ska pynta den själv. Skulle få ge ca 5000 kr för en till en 740 en gång. Vart inget köp kan jag lova. :wink:
Vart inget byte heller, eftersom det var av annan anledning jag ville ha tag på en ruta. :D

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av henka35
Hej Ramon

Till en V70N så ligger den på ca 5500 till 6000kr för allt, inkl moms(har inte exakt i huvet just nu).
Självrisken brukar vara minst 2000 kr.

/Henrik
av NCR
henka35 skrev:Hej Ramon

Till en V70N så ligger den på ca 5500 till 6000kr för allt, inkl moms(har inte exakt i huvet just nu).
Självrisken brukar vara minst 2000 kr.

/Henrik
1500:- på min Volvia-försäkring.
Användarvisningsbild
av Driver64
henka35 skrev:Till en V70N så ligger den på ca 5500 till 6000kr för allt, inkl moms(har inte exakt i huvet just nu).
Är det samma pris för att byta en vindruta på en V70N med regnsensor?
B30a i en 740?

Det är möjligt att regga. Men.... D&arin[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tan[…]

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]

Borde vara trycksensorn, och inte regulatorn med f[…]