Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av wexe
Hejsan jag har köpt mig en volvo 740 glt 16v. och kollade idag lite i motorutrymmet i dag. Och tog bort slangen
till vevhusventen och såg då att det var olja i själva burken. Ska det vara så ? eller.
Vad ska jag göra för att åtgärda felet tack på förhand.

Mvh Nicklas
av Vovlo_Henrik
Oljan är nog ingen fara då det kan varit ex en tät flamfälla någon gång, gör rent flamfällan och tillhörande slangar t-kors m.m så kommer det funka fint, inget ovanligt att dessa aldrig har varit rengjorda :???:
av wexe
okej det ska jag göra tänkte lite på det där med slangen som går till tråget hur gör man för att den inte ska följa med upp :S
av wexe
Nu har jag rengjort flamfälla slangar insugslang osv men kommer nu bilen inte å ta olje från oljefällan ? eller ska det vara olja nere i den
av wexe
Okej hur gör man då för att ta bort burkskrället drar man bara loss skruvarna 2 stycken tror jag och sen hur gör man för att inte dra med sig den där "retur" slangen med sig?? :S
av Vovlo_Henrik
Du lossar skruvarna till "burken", vilken slang menar du?? Plaströret undertill?? Är det den du menar så drar du med den upp, se till att det är rent innan du lossar detta så inte motorn får i sig massa skräp :wink:
av wexe
okej Men läste bara på några andra Posts och där har de skrivit att man ska akta sig för att ta med slangen ner i tråget upp för då måste man ta bort tråget för att få dit den är det så ?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ja, så är det. Men den hoppar inte upp av sig själv för det. Lossa skruvarna och känn lite. Lossar burken lätt är det ingen fara, men ta inte i och dra om den sitter fast. Lyft nån cm och peta loss slangen från undersidan med en liten skruvmejsel om det behövs.

Hej min volvo 945 1991 b230f har börjat gasa […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ar[…]

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]