Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mogge71
Hejsan, jag har taigit bort innehållet i min katalysator på min volvo 740gl 90a så det är fritt blås rakt igenom.Men när jag gasar iväg för snabbt eller kommer upp i ca 120 tänds lampan för lamban inne på instrument brädan,o bilen går genast ryckigt och orkeslöst,,Någon som vet varför o kanske till o med har ett tips hur man skulle kunna fixa detta..(Varför jag rensade katalysatorn var för att den pajat) finns det inte något trix att lura lambasonden,,har hört man kan sätta den i en hylsa utanför katten!! Någon som kan hokus pokus om detta.. :roll:
Senast redigerad av 1 mogge71, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
mogge71 skrev:Hejsan, jag har taigit bort innehållet i min katalysator på min volvo 740gl 90a så det är fritt blås rakt igenom.Men när jag gasar iväg för snabbt eller kommer upp i ca 120 tänds lampan för lamban inne på instrument brädan,o bilen går genast ryckigt och orkeslöst,,Någon som vet varför o kanske till o med har ett tips hur man skulle kunna fixa detta..(Varför jag rensade katalysatorn var för att den pajat) :roll:
din lamdasond kräver en viss gashastighet för att kunna läsa av och reglera.. när du rensade katalysatorn så får inte längre systemet mottryck och därmed går gaserna för fort.. lamdan hänger inte med utan hamnar out of range ...då larmar den.. bilen sätts i limp home mode.. och du kan linka hem... åtgärden är att montera en kat igen..
Felet uppträder även på 70 serien då man skippat kat samt bytt DP på turbobilarna.. emissionsrelaterade koder kommer upp ständigt.. dock inte på alla årsmodeller dock.. en bra DP med sportkat istället för rensat brukar lösa problemet.. så jag föreslår väl en sportkat till dej med..kostar runt 2000kr på katalysatorteknik i linköping..
av mogge71
Ok tack för hjälpen..Men jag har hört att man kan lura lamban som sitter i katten..med att sätta den utanpå så den inte finns i katten överhuvudtaget,,vet du hur den effetkten skulle bli???? :)

@EbbevonVolvo , Ja du är nog förs ute […]

Hej, jag har nu under vintern som vanligt problem […]

Vad heter den här kontakten?

Tack för återkopplingen. Det är al[…]

Nej.