Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Är fullkomlig novis på bilar så jag hoppas att ni har överseende med mina mycket bristfälliga kunskaper.

Häromdagen ville min nyinköpta 945 turbo (chippad) inte starta. Fick hjälp av grannen som sprutade startgas i insuget (har för mig att det var vad han kallade det) och sedan dess har vi inte haft några bekymmer att starta bilen.

Nu till min fråga:

Grannen sa att det var olja i insuget och påstod att det ska det inte vara och att det därför är någonting som är fel. En annan någorlunda bilkunnig person hävdar att det inte är någonting att bry sig om. Vem har rätt?

/Samuel
Kan kännetäckna problem med vevhusventilationen. Vilket det troligtvis är, för jag ser ingen annan möjlighet för oljan att tränga in i insuget... Men även om den vore igensatt skulle bilen starta, problemet kanske snarare är att du behöver rengöra luftsystemet från slagg!

Byt luftfilter, och ombesörj rena luftslangar samt rengör insuget. Du har inga felkoder?
Tack för ditt svar, men det väcker några följdfrågor.

Om det är det fel som du misstänker, kan luftfiltret i så fall vara rent? För vi kontrollerade nämligen luftfiltret och det var helt rent.

Vad menar du med "ombesörj rena luftslangar"? Menar du att man kan rengöra befintliga slangar eller måste de bytas ut mot nya?

Hur rengör man insuget?

Jag vet tyvärr inte hur man undersöker felkoder.

Är det bäst att lämna in den på verkstad eller kan man låta problemet kvarstå tills vidare?
Hej!

jag hade olja i min luftburk och det var oljefällan som var igen satt, vart i svergie finns du? kanske någon vänlig skäl här på forumet kan kolla lite på bilen mot en billigare peng än verkstan
samuelS skrev:Tack för ditt svar, men det väcker några följdfrågor.

Om det är det fel som du misstänker, kan luftfiltret i så fall vara rent? För vi kontrollerade nämligen luftfiltret och det var helt rent.

Vad menar du med "ombesörj rena luftslangar"? Menar du att man kan rengöra befintliga slangar eller måste de bytas ut mot nya?

Hur rengör man insuget?

Jag vet tyvärr inte hur man undersöker felkoder.

Är det bäst att lämna in den på verkstad eller kan man låta problemet kvarstå tills vidare?
Elpriset

2800 kr inklusive alla avgifter. Det kan ju int[…]

Ladd problem Volvo 760

Vad får du för spänning om du m&au[…]

Alla pratar om el, diesel och bensin bilar. Vad h&[…]

Hur håller ni era skivor rena på laddh[…]