I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Flemm
Jag har en 740 som jag använder under vinteren, dock så er det vel inte så mycket kräm i min 740 Tror det er 115 hk eller nått Motoren er vell en B23 vell... =/

Siden det inte er en turbo i den, så er det vell inte mycket man kan göra ?
Men vad kan jag göra med bilen för att få lite mer kräm ut av den.. ?

Det skall inte kosta så jette mycket, men jag vill ha lite mer "power".
Power er nog fel ord, men men... =)

Tips och trix er välkommna`

Välkommen till forumet Flemm :lol:
Flyttade tråden till rätt avdelning.
Mvh Ramon /Admin
Användarvisningsbild
av Ramon
Vilken årsmodell är det på 740:n? Eller vet du om det är förgasare eller insprutning på den? I vilket fall som helst är det antagligen en B230 motor du har, inte en B23 (är en äldre förgasarmotor, levererades inte ens till 700-serien från fabrik så vitt jag vet).

Innan du börjar trimma motorn, bör du även kolla kompressionen på den. Detta kan göras med ett instrument avsett för detta. Sen så är frågan ifall din motor är frisk? Drar den mkt soppa? Mkt olja? Eller något annat konstigt? Ifall motorn rullat en del, så kan det vara på sin plats med en topplocksrenovering. Så man byter packningar, tar bort sot och avlagringar, byta ventilskaftstätningar, checka skicket på ventilerna osv.

Det finns några saker du kan göra. Du kan t.ex. Plana topplocket, kostar ca 500kr, så du får ökad kompression. På en B230 motor kan du plana ca max 1mm, ifall du vill kunna köra med original kamrem. Om du planar mer, så blir du tvungen att köra med en Ford-rem som är identisk din orig.rem med den enda och viktiga skillnaden i detta sammanhang, att den har en kugge mindre. Sen så kan du bli tvungen att köra med ställbart kamrev också ifall du planar för mkt. Inte bra att plana för mkt då ventilerna kan slå i kolven osv... Men 1mm är ok (såvida toppen inte vart planad förut).

Sen så kan du radialfräsa ventilsätena, så mer avgaser kan "färdas" in och ut fortare, man jämnar liksom till ytan på ventilsäte på avgas samt insugssidan. Detta kostar ca 1100kr. Vidare kan man porta kanalerna. De har ju en "bucklig/skrovlig" yta eller hur man skall beskriva det, detta efter gjutningen. Denna ytan brukar man jämna till så den blir helt len och fin och "ojämnheterna" försvinner.

Du kan montera ett 3" sportavgassystem typ fullflödes, dvs. Från motorn och bakåt. Kostar ca 3300kr till din bil om jag minns rätt.

Sen kan du skaffa en annan bränsletrycksregulator som ökar andel bränsle som sprutas in i motorn. Kan även köra med andra spridare. För att bränsle/luftmängdsblandningen skall bli optimal, så måste motorn efter du bytt spridare eller tryckregulator, även ha mera luft, såklart! Detta kan den bl.a. Få via en annan luftmassemätare.

Sportluftfilter ger lite mera prestanda också, dock inte 10-15hk som det brukar stå på förpackningarna, kanske på en turbopuffra, men inte en sugis... Motorn drar till sig mer kalluft med ett öppet sportluftfilter, vilket bidrar till att den får lite bättre flås... Även förbrukningen brukar bli högre, särskilt på vintern då det tar längre tid för motorn att bli varm.

Du kan montera ett trimchip också, men detta är inte att rekommendera på en sugis, då det kostar mkt mer än det smakar!

Du kan byta kamaxel, det ger en del det med. Vore bra att veta vad du har för motorbeteckning, för då vet man vad du har för originalkamaxel, om det nu är den som sitter i nu. VX3 som sitter på B230FB (131hk) från fabrik, är bland den vassaste kam som kom från fabrik vid 700/900-tiden. Utan att veta din motorbeteckning kan jag dock inte säga om denna kam passar på din motor, eller ja, den passar, men jag kan inte säga om bilen kommer gå bättre med den på... Om du öppnar motorhuven och står kvar där, så kommer du se motorbeteckningen på kamremskåpan, om denna inte vart bytt. Det står längst upp på ett vitt klistermärke, är typ en streckkod under och lite annat också.

Sådär, nu tror jag att jag fått med det mesta billiga trimtipsen till din motor i alla fall. Klart det finns mkt mer att göra, men då pratar vi om lite mera pengar än jag antar att du vill lägga ut... Du kan ju borra upp cylindrarna, i med större smidda kolvar, marinvevaxel, större ventiler osv. Ett tips är att kika på nedanstående hemsidor!

KG Trimning, en massa trim
http://www.kgtrimning.com

En Volvo-Guru inom Volvo-trimning!
http://www.stenparnermotor.se/

Lycka till med trimmandet och återkom gärna vid frågor! :wink:
Senast redigerad av 3 Ramon, redigerad totalt 0 gång.
av Robwes2000
Har den katalysator? Då blir den säkert gladare om du tar bort den och ersätter den med en rörbit.
Miljöaktivister, pelle-polis och besiktningsmännen blir dock inte överlyckliga :D :D
av Flemm
Tackar så jette mycket för mycket bra info =)

Ja, nu har vi ett test i -6 till +8 grader... Ja[…]

Felkoder på bränslesystem.

Ecm-p02e168 krets diesel reglering insugsluft Alg[…]

Den stora annons-tråden

Någon som är sugen på en 245 Turb[…]

Det ser knökigt ut att få på och[…]