Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av emwtur
Tjolahopp !
så har man mekat igen ... Jag lär mig aldrig.
Nåväl - skulle fixa bromsarna bak. dom låg på lite då och då . Bromsok inköpta på Biltema så dom skulle på.
Hade tidigare sett att sköldarna var mycket ruttna så det köpte jag på Biltema också.
Loss med ok och skiva - handbromsen låg visst också på - isär med den - konstaterade att tidigare ägare satt i nya belägg och ny expander - men inte smort in expandern alls !!! - lätt reparation . Nåväl - såhär långt kommen inser jag att det är sex skruvar för att byta sköld ( fanns inget att sätta gummiskyddet för wiren i ö.h.t.)
Loss med drivaxeln. dit med ny sköld och ihop med allt igen, men när jag drar dit drivaxeln inser jag att det är ett litet axial spel på ca 0,5 mm.
hittar inga schims eller brickor för att sätta an lagret mer.
kände idag på andra sidan - litet axial-spel där också .
Haynes säger inget om vad som är normalt
Är det normalt ?
kan man justera spelet ?

/emwtur
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det är normalt med spel där. I rally och rallycross har jag varit med om att man shimsar bort det för att det inte ska slå isär beläggen, men det brukar inte vara nåt problem på standardbilar.
Ladd problem Volvo 760

Då tror jag inte du mäter rätt, du[…]

Hej ! Lägg in en liten karta från te.x […]

Nya skärmarna

Haha.. Hur dina skärmar ser ut i din bil efte[…]

Att bara öppna funkar inte, den behöve[…]