Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skulle byta till sommahjul.
Kollade inte så noga i höstas när jag plockade av sommarhjulen (bråttom)
och fick nu se att ett av hjulen är slitet på insidan precis där slitbanan möter däcksidan

Gissningvis framdäck (märke dem inte)

Kollat i hjulhusen och ser att jag har skrapmärken på insidan av hjulhuset, mest på höger fram.
Kan det vara detta som sliter ned så mycket så korden kommer fram?
Och varför?

Fel i framvagnen? Kollat att stoppgummit finns kvar och det gör det.
Behöver de bytas ? Eller annat ?

Däcken är rätt så slitna så jag planerade att köpa nya nu under vår/försommar men vill inte förstöra de nya.
Får nu givetvis köpa nya i veckan.

V70N -00

Tipps????

mvh Roland
Ett av mina bakdäck var slitet på samma ställe så att korden var framme, i mitt fall var det taskigt hjulinställning. Borde ju bli ganska nött där det tar i om det nöter däcket på det där sättet. Tala gärna om vad du kommer fram till.
det ser nästan ut som något legat imot däcket, eller är det nött även där du fortfaramde har slitbana?
Hittat ganska kraftigt slitmärke i hjulhuset.
På den där plåten som man lossar om man ska komma åt remskivan för kamremsbyte.

Skavt emot en hel del.
Även gummit för styrutslagsbegränsnings på höger sida ser lite dåligt ut.

Men ändå knepigt att det kan bli så mycket för man kör ju inte omkring med fullt rattutslag.
Möjligen i rondeller svänger man ju kraftigare och att bilen då även lutar utåt i kurvorna, men men

Vinterdäcken ser ju perfekta ut så hjulinställningen borde vara ok, annars hade vinterdäcken varit kass.

Hade av alla hjulen idag och tvättade rent med högtryck och kikade efter märken.
Endast höger fram som har skrapmärken i hjulhuset.

Däck och fäljar ganska normala, Fälgar orginal 16" och däck 205 x 55 x 16

Mer tipps?

mvh Roland

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]