Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av axelmds
Halloj!

Härmed lägger jag upp mitt nyförvärvade projekt och troligtvis min "förstabil" inför körkortet.

Lite information:

Volvo 244 GLT
Motor: B23 E
Växellåda: M46
Årsmodell: 1983
Mätar.stä. 267340 km

Jag har ju som sagt just införskaffat detta bränslesluklande avgrundsvrål till bil, och har endel att saker att ta itu med. 8)

Som till exempel:

- Tvätta, städa. KLART
- Ha symmetriska hjulmuttrar. KLAR
- Ställa in en likgiltig ton på signalhorn.
- Svetsa igen ett litet, litet rost-hål i golvet v-bak KLAR
- Sätta in en mittkonsol (handbromshus, eller vad du vill kalla det) KLAR, har en tillfällig
- Lirka till avgassystemet (tills jag skall byta iaf) KLAR
- Byta backspegel förarsidan KLAR
- Ny reg.skylt bak. KLAR
- Göra något åt kofångaren fram + Listen vid kofångaren (bilen har troligtvis varit med om en liten touch vid ett dåligt tillfälle) TYP KLAR
- Fixa svarta randen under sidorutorna KLAR
- Övrigt smått

Framtidsplanerna är solklara!
Få bilen fräsch, stilren och dra polarens Mazda.
Då krävs även lite framtids planer! Sen får vi se hur bra det går med dom ;)

- Vita blinkers KLAR (börjar med fram, dom bak är rätt så fina trottsallt)
- Annat avgassystem (Inte jävla äckel bröööl, utan ett doft, djupt och upphetsande Volvo muller)
- Sänkt, det är den redan så det duger och blir över.
- Lite musik
- Andra fälgar, men det är hemligt som lite annat :wink:

Men mitt mål är att det mesta skall hinnas med under sommaren innan jag börjar skolan, sen får vi se hur lång tid det tar i praktiken.

Detta projekt skall INTE bli någon öldrickande äckel-förti som bara bröölar, luktar äclkigt och bara är ihop klåpat. För sånt är jag emot!
Det får ta sin tid det tar och skall förhoppningsvis blir bra :) !

Nu lite bilder, det som är roligast vill säga :)

Den absolut första bilden tagen på den gamla Volvon, tyvär tagen med mobil som ni ser..

Bild

Min personliga favoritfront på 240:n
Bild

En klok bild iaf. Detta är precis då jag fick hem den. Jo jag ser också bubbeln, och den bortflygna listen som inte är närvarande..
Nån som har en sådan till salu?
Bild

För att ni skall slippa klaga på alla skavanker, så har jag gjort en skavank bild :D! Med dom värsta skavankerna! Smart idé va?
Bild

Invändigt är den fin som tusan :)
Bild

Tacklucka :)
Bild

Städat skuffen! Han som hade den innan spelade endel golf, så det var rätt mycket gräs här bak,
eftersom han troligvis brukade ha sina golfprylar i detta utrymme.
Bild
Senast redigerad av 8 axelmds, redigerad totalt 0 gång.
Roligt. Hade också en 240 -83 som förstabil. Dock satt det bara en B21A i den. Köpte den för 1000 kr så det var ju också en del att fixa.

Din ser däremot finare ut. "Skavankbild" :lol: Ser ju inte jätteallvarligt ut men klart att det är ju en del jobb om man vill ha det snyggt.
Hur gör du med den svarta tejpen (eller vad det nu är som släppt i överkant på dörrarna). Är det lack under så att du bara tar bort allt eller ska det på nytt?

När det är så här gamla bilar så brukar det ju finnas en del rost undertill. Hur ser din ut där?
Roligt projekt!
Tomas88 skrev:Roligt. Hade också en 240 -83 som förstabil. Dock satt det bara en B21A i den. Köpte den för 1000 kr så det var ju också en del att fixa.

Din ser däremot finare ut. "Skavankbild" :lol: Ser ju inte jätteallvarligt ut men klart att det är ju en del jobb om man vill ha det snyggt.
Hur gör du med den svarta tejpen (eller vad det nu är som släppt i överkant på dörrarna). Är det lack under så att du bara tar bort allt eller ska det på nytt?

När det är så här gamla bilar så brukar det ju finnas en del rost undertill. Hur ser din ut där?
Roligt projekt!

Tack! :D
Mjo..Hmm... ??:-/ jag har faktiskt ingen aning, men borde tycka att det är lack under tejpen. Skall försöka få dit ny tejp. En kompis far jobbar på sjukhuset och kunde tydligen fixa någon liknande tejp. Rosten är inte alls farlig. Det är ett litet hål bak på vänster sida, där passageraren har fötterna. Men det är inte värre än att Bilprovningen har satt det på "Bra att veta". Jag bor på ju Gotland och bilen har gått på Gotlands saltfria vägar, så vitt jag vet :o .
Ståhl skrev:Trevligt Trevlig :D

Ganska fin 240 du har.. utvändigt och utvändigt verkar det som.
Hur är det med rost under ?
Och sånnadär små skavanker är igentligen inte något man kan klaga på en gammal 240 i detdär skicket :wink:
Tack! :D
Nej, egentligen skall man inte klaga på en 26 år gammal bil. Den lilla rost är var som sagt vid passagerar fötterna v-bak. Ett litet "Bra att veta"-hål.
En riktigt fin liten tåfötti :D Nästan så man funderar om den stått undan stoppad nånstans långt från salt och skit. Ja jo att du bor på Kalkstens Gotland hjälper nog bilen en hel del. Lycka till med dom små skavanker som är på denna "nya" bil. 26 år humm den är lika gammal/ung som mig :P 27 September i alla fall.
man känner nostalginflöda :P jag hade en likadan
en 81a i mycket fint skick som jag sålde till en äldre man
som körde ner den helt på 2-år :-(O)
jag såg den på skroten den såg värre ut en om den gått som folkracebil :(
vårda din klenod ömt :)

mvh/roger
cybermunk skrev:En riktigt fin liten tåfötti :D Nästan så man funderar om den stått undan stoppad nånstans långt från salt och skit. Ja jo att du bor på Kalkstens Gotland hjälper nog bilen en hel del. Lycka till med dom små skavanker som är på denna "nya" bil. 26 år humm den är lika gammal/ung som mig :P 27 September i alla fall.
Tack! :)
Undanstoppad, nja så fin är den inte, men det är klart att den har vart Gotlands körd som har gjort en stor inverkan.
Den kom i trafik 25 April 1983 för första gången ;)

Turbo+ skrev:Wow, cool bil. Den där vill jag se på nästa jagrullar träff :P

/Turbo+
Njaa, det får vi väl se ;)

lilleman skrev:man känner nostalginflöda :P jag hade en likadan
en 81a i mycket fint skick som jag sålde till en äldre man
som körde ner den helt på 2-år :-(O)
jag såg den på skroten den såg värre ut en om den gått som folkracebil :(
vårda din klenod ömt :)

mvh/roger
Ja, lite nostalgi känsla börjar det bli över dessa gamla slitvargar. Jag tänker nog inte sälja den i första taget och folkrace-bil skall den iaf aldrig bli. Då vet jag att jag inte skall sälja den till någon "äldre man" (eller gubbe enlig mig). Måste kännas lite dåligt när man ser hur sin bil har blivit sliten på så kort tid :(.
Senast redigerad av 1 axelmds, redigerad totalt 0 gånger.
12 April!

Nu är den iaf städad, tvättad och vaxad :) . Skymtar lite av katten till höger och mammas 142a från 71' till vänter :)
Bild

Ställde mig på stegen och tog en liten helhetsbild. Skymtar lite av far och bror, som studerar den äckliga baklyktan när all sump kom av.
Bild

Sedan blev den gamla baklyktan utbytt! Den vänstra såg ut att vara ny, så det såg lite konstigt ut när den högra vart helt matt. Så jag frågade min storebror ifall jag kunde få hans högra, som var i relativt bra skick eftersom han har köpt vita baklyktor till sin 240 GLT.
(Det är alltså den jag håller i som blev utbytt ;) )
Bild

Resultatet :)
Bild

13 April...

Trubbel,trubbel...
Imorse då jag skulle köra fram bilen till garaget för att fixa centrallåset och fönsterveven bak så ville inte bilen starta... :cry:
Stod och mala å mala. Inte ett host ens en gång. Skröv ut 1ans stift och såg att den vart snustorrt. Gnistan var okej. Hällde i en lite slatt bensin i 1ans cylinder ock B23an hosta till lite grann. Plocka bort soppa-slangen vid filtret och det kom ingen soppa. Uteslutet att den inte får bensin. Spänningen är 5 V, skall den vara så låg vid hjälp-pumpen vid tanken? Spänningen är fortfarande 5 v ifall man malar. Några tips? Den gick hur bra och fint som helst igår!
pumpreläet tänker jag på ett grönt relä som sitter under instrumentpanelen
på vänster sida om jag minns rätt.
det är 13 år sedan jag hade min kära glt så jag kan ha fel.
plocka ner skyddet ovanför pedalerna och kolla där.
jag minns att min bil inte ville starta och naturligtvis 10 mil hemifrånja plockade bort
den gröna plastkåpan på reläet och höll ihop kontakterna i reläet och körde på starten samtidigt
och släppte när den startade och den gick ända hem och funkade några dar till. :lol:

mvh/roger

Har tyvärr ingen multimeter.

Fel centerhögtalare?

Någon som kan bekräfta om det bara &[…]

Går fläkten/fläktarna som dom ska?

Byta a/c-kompressor själv?

Om jag tänker rätt är det 2-liters […]