Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av swat0011
Hej upptäckte just att jag antagligen har problem med mitt larm på min volvo s80 2005.
när jag köpte bilen ett år sen så fungerade allting utmärkt (tror jag) men sen kom jag och tänka på när vi skaffade en hund som ibland var själv i bilen att rörelsesensorn i taket inte aktiverade larmet så jag började kontrollera det. nu verkar inte något skydd fungera, ända gången då larmet går är när man låser upp med nyckeln och sen öppnar dörren, så det verkar inte vara något fel på själva sireenen. larmdioden på instrumentpanelen blinkar som den skall men i instruktionsboken så står det att när man låser bilen så skall körriktningsvisarna lysa en kort stund för att bekräfta att larmet är aktiverat och detta gör dem inte och har aldrig gjort. Däremot skall 2 korta blinkningar bekräfta att larmet är avaktiverat när man låser upp dörrarna och det gör dem faktist.

Det hela verkar mystiskt så jag undrar om någan annan har liknande problem eller tips om vad man skall göra. Bilia skulla ha 5 - 6 000 kronor för att utföra en kontroll och felsökning. Verkar vara lite mycket tycker jag

Ha det gött.
Användarvisningsbild
av wissel
hejsan. jag tror att det möjligen kan vara så att huvens kontakt är i "öppet läge". Så öppna huven och stäng lite hårdare än normalt, kolla sedan om du får kvittens av blinkersen när du larmar på ? Oftast huvlåset kan vara bakluckan eller annan dörr men som sagt börja med huven.....Glad Påsk
Användarvisningsbild
av greeeken
Om bilia ska ha 5-6000 kr för att FELSÖKA så är dom helt j..... dumma i huvudet.
Köp isåfall en PPC o felsök själ alternativt fråga om nån i närheten har så du kan felsöka själv.
Håller med om att det kan vara huven som strular eller bakluckan.
Användarvisningsbild
av CarMan
jag tror det är nått missförstånd, viserligen är bilia alltid dyrare än vi, men inte tar dom så mycke för en felsökning.

vet du om du har rörelse sensor?
Användarvisningsbild
av wissel
hej swat 0011.
Hur har det gått för dig o larmet, alltid bra med svar på hur man löste problemet ?
Detta för att flera forumdeltagare lär sig att hantera sina volvosar. Dvs. alla lär av alla istället för att "lämna in bilen = dyyyrt"
Tack på förhand.
:-)-)
av swat0011
Hej på er alla igen. tyvärr verkadfe inte något av tipsen jag fick fungera :( :( jag antar att jag kommer få pynta o lämna in den, alternativs skaffa ett carguard och installera. Jag har en rörelsesensor som sitter i taket men den e ju dold bakom luckan så jag fattar inte hur censorn fungerar.

Det har dessutom blivit ännu konstigare nu för knappen för reduserat skydd som skall stänga av censorer tillfällit har oxå slutat fungera, förut lyste den i alla fall när jag kopplade in den men det gör den inte nu + att sirenen ljuder inte nu när man öppnar med nyckel i förardörren detta gjorde den tidigare.

verkar som sagt mycket konstigt allting

ha det gott.
Användarvisningsbild
av wissel
Nu är det dax för en Felkodsavläsning, har du någon kompis med PPC felkodsläsare i din närhet ? Jag utgår från att du har gjort bilen helt strömlös mer än 2 timmar, så att dina Moduler verkligen måste "boota" igen när du kopplar på strömmen igen. ? Passa på att ta ur batteriet o ladda på det typ över natten om du kan/vågar lämna bilen så ! Du skriver ju inget om var du kommer ifrån så då vet man ju inte om det är någon idé att erbjuda avläsning !
Freddie
Kylarvatten läckage Volvo 940

Du måste trycksätta systemet när m[…]

Doktorns 945 ltt -97

Jo. Jag gjorde det flera gånger. När ja[…]

Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-1917)[…]

Elproblem i baklucka

Jag gjorde den här fixen på min i f&oum[…]