Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en bakåtvänd barnstol i framsätet med allt det innebär med blöta och leriga stövlar.

Vilket överdragsskydd (galon) bör man använda för att inte sätta sidokrockkuddarna ur funktion? Volvos egna är nog inget bra alternativ eftersom de är av tyg, så allt rinner rakt igenom.

Ett alternativ är kanske Biltemas överdrag som modifieras genom att sprätta sidan och sätta dit kardborreband. Då kanske sidokrockkudden kan ta sig igenom kardborrebandet?!?

/Jan-A
Jan-A skrev: Vilket överdragsskydd (galon) bör man använda för att inte sätta sidokrockkuddarna ur funktion? Volvos egna är nog inget bra alternativ eftersom de är av tyg, så allt rinner rakt igenom.
/Jan-A
Jag ha rför mig att volvo har ett eget i "galon" eller annat plastliknande material. Detta måste kollas, pojken hemma är ju bara 8 månader ännu, men det lär ju inte vara långt borta med leriga skor för den delen..

/L
av NCR
Ta av barnet skorna?
av Jan-A
Tja, det är ju trots allt bra idé att ta av barnen skorna, men oftast inte ett realistiskt alternativ.

Efter att ha ställt följande frågor till Volvo fick jag nedanstående svar:

1. Finns det något annat skydd som täcker mer än sparkskyddet art. nr. 8685551?
2. Gör det någonting att använda ett överdrag som täcker krockkudden? Sidokrockkudden kommer ändå inte att skydda ett barn som sitter i en bakåtvänd stol.

Svar från Volvo
1).
Vi har inget annat sparkskydd att erbjuda för närvarande, däremot så har vi påpekat att de bör förlängas som du säger för att inte glida iväg och frilägga sitsen.
Ett tips kan vara att lägga ut en handuk eller dylikt för att skydda klädseln mot smutsiga skor.
2).
Man får inte täcka över sidokollisionsskyddet i stolarna, detta kan påverka kuddens utlösningsriktning vid en eventuell kollision.
Den skall ävenskydda en barnstol som är monterad i framsätet vid en ev olycka.
av NCR
En kompis köpte ett sparkskydd av galon på Biltema som passade på hans äldre modell av V70. Man hängde det över nackstödet bara, dvs det fann inget på sidan av stolen som kunde hindra airbagen.

Kanske kan vara nåt? Har tyvärr inte art-nummer.
Uppdatera mjukvaran

e-call är den lagstadgade automatiska tj&aum[…]

Med vilken utrustning har felkoder kollats? Nä[…]

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens […]

740 som krånglar

På årsmodell -88B lyser aldrig mil[…]