NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hadokk
Hej!

Jag har en fråga till landets samlade volvoexperter...:)

Det är så att jag har en V50 med standardvaniljmotorn 2,4i (5 cyl, 170 hästars bensin) som låter lite illa precis någon seunder efter det att man har startat den i de fall motorn är kall/halvvarm (d v s om man låtit den stå typ en halvtimme). Mitt otränade motoröra säger mig att det är något runt ventilerna, kamremsspänning eller dylikt. Då garantin på bilen går ut i dagarna har jag varit i kontakt med volvoåterförsäljaren men de säger att detta är ett skönhetsfel som alltid finns på denna motormodell som inte har någon praktisk betydelse och inte ställer till några följdproblem och således ej kan fixas.

Vad säger ni som kan det här, ska man lita på mekanikerns uttalande över telefon och sluta oroa sig? Är detta ett standardfel av skönhetskaraktär på dessa motorer?

/H
av flink
Är det knackningar du hör eller ett mer skrapande oljud?

Knackningar har jag hört skall vara vanligt speciellt på den motorn, och det är inte Volvo ensamma om.
Men om det är accepterbart eller inte vill jag inte gå in på... själv anser jag det inte bra att en ny motor skall knacka vid start, men det kanske är något man måste leva med.
av hadokk
~Kalle~ skrev:http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ka#p253368
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ydrauliska

2 trådar om detta

/Kalle

Hej Kalle!

tack för dessa referenser, ber om ursäkt för att jag inte sökte ordentligt innan jag postade. Kan konstatera att utifrån dessa beskrivningar så stämmer verkstadens förklaring kring "vvt enheten" och att detta är att betrakta som ett kosmetiskt typfel som inte går att lösa.

case closed...:)

/H
av skogsbonden
jag har samma missljud på min s40N 140hk -04

och vad jag har hört om mitt oljud så ska det vara startmotorn, men sen pratar man med volvo och dom säger att det är kamremmen som spökar o den är bytt för ett tag sen.
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]