Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sven
Hej !
Har råkat ut för ett riktigt tjuvfel på vår bil. För ca ett år sedan började det komma. Motorn lade av under färd och gick inte att starta, startmotorn fungerade och batteriet var friskt. Om man väntade några timmar så kunde den starta igen och fungera perfekt någon månad. Felepisoderna kom tätare och en gång när min fru hade varit på stan och skulle hem igen efter ett kort uppehåll så startade bilen inte ,startmotorn fungerade och batteriet var starkt.
Väntade några dager men den vägrade starta (kontrollerade med ett extra stift och det fanns ingen gnista)
fick bogsera bilen till en verkstad.
Verkstaden har inte heller hittat felet. Men batteriet har laddat ur sig några gånger där. Verkar som att något står och drar ström när felet kvarstår.
Tidigare har jag på råd från andra bytt en impulsgivare under fördelaren, och bytt bränslepumpsreläet.
Gjorde själv diagnosen med dosan som finns under huven och fick då fram koden för detta relä.
Båda gångerna blev jag glad i hågen och trodde att bilen var lagad. Men ack vad jag bedrog mej.

Finns det någon som vet något om detta ? Tacksam för alla svar

Mvh
Sven :(
av *pettson*
Du har egentligen bara ETT val.. Kamlägesgivaren som du hittar brevid fördelaren fastsatt mot avgaskammen.
LÅNA en sån av en fungerande bil och prova. Utan den givaren kommer inte bilen att starta.
Användarvisningsbild
av tullaren
Hade samma problem som du beskrev med en peugot så tog jag ut o smörjade upp med 5-56 alla kontaktstycken.
Så jag provade att starta bilen efter jag hade smöjat upp varje kontaktstycke då visade det at det var kontaktstucket till hallgivaren/inpulsgivare.
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]