Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tja!

Efter att provat mig ram nu så ger motorn bara små puffar ifrån sig, Har väl fått kamarna fel efter avrivning av toppen!

Det jag undrar hur man nolla på 960 -3,0an

Har sett att det finns ett litet jack i drevet på vevaxeln, Detta jack ska stå med den lilla utbuckning som finns i plasten bakom där remmen går, Stämmer detta?

Sen till dreven på kamaxlarna, Där finns ett spår, Men vad ställer jag spåret imot? Finns det något på ventilkåpan som jag ställer det mot?

Nu har jag kört runt motorn när det stått aningen fel, Finns det risk för krökta ventiler i mitt fall? Tryckarna är inte fyllda än heller!

Snälla hjälp mig

Mvh
Var inne på mekonomen och fick detta utskrivet :)
Tack ändå björn!
En annan sak!
Kamaxel possitins sensor! Sitter det en sådan på 3.0an?
Det fanns inte någon sådan på min och den gick fint innan isärtagningen!
Där den sitter enligt boken du länka till, Där sitter det ju ett plastlock på min
Fick du ordning på toppen annars efter läsning i dokumenten? :)

Ja, du har kamaxelsensor! Detta är en direkt signalkälla som skickar signaler till styrboxen, och borde väl kunna ses som en ersättare till fördelare och rotor? Jag vet att det var problem med min givare när förra ägaren hade bilen (Kontakten var kass, och glappfel uppstod) Och när givaren inte fungerade gick motorn väldigt illa, i vissa fall startade den inte äns. Så dom bytte både givare, och lödde om kontakten och vips var problemet borta! Så min uppfattning är att motorn är direkt beroende av givaren för att fungera.

Nej, alla tändspolar är inte monterade åt samma håll! De tre främre ska ha kabelstråket åt höger, de tre bakre åt vänster (Sett framifrån bilen). Men detta borde ge sig automatiskt, för kablarna ska inte ligga "löst" i någon slinga, utan monterar du rätt ska de gå raka vägen i lagom längd till utgången bakpå toppen.

Var det du själv som rev av toppen eller lämnade du bort jobbet? :) För jag själv ska nu kommande helg riva ner min topp, så alla tips i arbetets gång är varmt välkomna.

MVH/ Pontus
Hej!
Ang kamaxelsensor så är det väl denna som även kallas tändlägesgivare?
Det lilla locket som är fastskruvat med två bult, Sitter en magnet i som läser ifrån kamaxeln!

Något jag inte fattar är:
Det bläcket som man sätter tändlägesgivaren och svänghjuls givar kablarna i, på skissen så ska det vara en kabel som skruvas ovanför den som kommer ifrån Switch Mounting Bracket, Ska även finnas en annan kabel ifrån denna som ska jordas en bit ner på toppen, Frågan är då! Vart är denna Switch Mounting Bracket? Letat som en dåre efter dessa två kablar som ska komma från det kabelknippet!
Även temperature sensor conector fattas, Jag har inte tagit bort något från varken block eller topp men dom finns inte där ändå, Bilen ska vara Tysklands import, Fanns inte dessa två saker på vissa modeller? Kanske sitter tempsensorn någon annan stans?
Kännt som fan där nere men jag hittar inget där! Lyst som en dåre och hittar inget!
Men jag ändra om tändspolarna lite och då hoppa den igång och går så fint så :)

Jag har gjort allt själv, Rivet mycket toppar förut, Aldrig varit något problem då det aldrig har varit så mycket givare, kablar och framför allt så trångt som på skit 960 :roll:

Ang att ta bort toppen, Något du ska tänka på innan du släpper upp ventilkåpan/topphalva är att ta bort tändlägesgivaren, Går du inte detta så bryter kammen sönder givaren, Givaren kostar 1200kr :)
Sen detta med att det skulle vara krångligt med att trycka ner kammarna med ventilkåpan/topphalva var lite överdrivet tycker jag allt, Var bara att lägga i kammarna så att ingen kamnock spände på någon lyftare, Efter att man placerat det rätt så var det bara att börja skruva ner halvan försiktigt bakifrån och fram!
För övrigt så var det inga problem med bytet!
Jo! Den främre delen av grenröret bör du släppa i första anslutningen (2Bultar och en krans) Denna siter in bit ner ifrån grenröret, Denna delen är inklämd mellan toppen och ena motorfästet, Kanske lätta att ta bort fastmonterat där nere, Men svårare att montera tillbax, Och det är inte lätt om man är själv att passa in alla dessa saker vid montering av toppen!
Sen bytte jag ut alla 6 insugs gummin mot silicon, Dessa var helt söndertorkade och sprack när jag klämde på dom!

Är det något mer så är det bara att fråga :)
Vad har du för årsmodell?
Fr.o.m 1995 i.o.m Motronic 4.4, sitter det bara en tempsensor i termostathuset.
Motronic 1.8 har en i termostathuset till instrumentet och en bak i toppen till motorstyrningen.
//Björn
Happ -96 är det, Såg att det fattades något i termohuset :)
En annan fråga då!
Hur mycket olja ska i härken?
Sen en annan sak, När den är kall startar den direkt, Dock så svarar den inte riktigt på gasen precis efter uppstart, Ökar bara i varv om man pumpar på gasen, Får den stå 20sek så att den blir lite varm så blir den seg i uppstarten, Dock så svarar den bra på gasen istället!
Känns som det kan vara någon vacum slang som står och tjuvdrar!
Ska kylsystemet luftas vid på fyllning av vatten?

Något tips?
Ungefär 6 liter motorolja går åt vid ett byte! Plus-minus några deciliter...

Kylsystemet reder sig självt vid påfyllning. Alltså anser inte jag luftning vara nödvändigt! Dock brukar jag låta motorn snurra på tomgång när jag fyller på, så vattenpumpen får arbeta runt kylvätskan direkt. Kanske inte vid tomt system, men när du fått i några liter :)

Har tyvärr inget bra svar på dina gasproblem, förutom ett enkelt tips om du misstänker läckage: Gå lös med startgas runt alla vacumslangar och packningar som har med sprutet att göra. Ökar motorn i varv när du sprutar runt någon detalj, har du läcka där! Är det allvarligare fel, tycker jag att felkodssystemet borde gå in och sätta kod...

En snabb fråga, hur fixerade du kamaxlarna när du rev av toppen? Jag tänkte så du behöll nolläget även när toppen var lös... Och likaså vevaxeln, hur låste du den?
Nya skärmarna

Förlåt!!!! Jag var så inne i t&au[…]

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&ari[…]

Hur håller ni era skivor rena på lad[…]

Elpriset

243 av 1731 är ju ganska stor del änd&a[…]