Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pajtor
Hejsan, ja då har man hittat hit till detta volvoforum :D :
Har frågat mycket efter ett sådan men aldrig fått något svar om de fanns något till någon på automotorsport skickade länken till mej. Ett stort tack till Henke. :)

Ja då till saken. har sökt på formet om detta problem , har hittat lite men ändå inte de söker. Eller så har ja inte läst noga :???:

Det ligger till så här, min flickvän har köpt sej en volvo v70 2.4 T 00.
Det som händer med den är att den smårycker fram och tillbaka när vi kommer upp i lite hastighet typ vid 90, 100, 110 eller nåt. Känns som ett gummiband som spänns fram och tillbaka, mer som man kör i motvind och ibland medvind, , som också som bilen inte får utt full effekt. Hoppas ni förstår :???:

Sen har vi märkt med att hastighetsmätaren inte stämmer riktigt, för när ja kör med min bil vid 100 km så visar flickvännens 90, eller när vi bägge kör i 100 så kör min bil snabbare.
Pratade med dom på volvo och han trodde att de var hastighetsmätaren, och att dom skulle felsöka. kostar 1500 kr. uhh :(

Vet som sagt att de är en bil med 5 år på nacken så man ska inte kräva så mycket men att den rycker och ha sej och mätaren visar fel känns inte bra. :(

Så ja hoppas att någon här på forumet haft sådant problem och kan tipsa med något. Är inte så där haj på bilar utan vet lite allmänt. :???:
av Jesper
Hur är tomgången? Pendlar den litegrann ibland?

Testa rengöra spjällhus(om du inte kan hävda garanti!) och vevhusventilation. Känns nästan som det är första åtgärden numera. Tydligen så kan man testa att rengöra spjällhuset medans det sitter på plats.

Sök på spjällhus här på forumet.

Mvh
Användarvisningsbild
av Pajtor
Jesper skrev:Hur är tomgången? Pendlar den litegrann ibland?

Testa rengöra spjällhus(om du inte kan hävda garanti!) och vevhusventilation. Känns nästan som det är första åtgärden numera. Tydligen så kan man testa att rengöra spjällhuset medans det sitter på plats.

Sök på spjällhus här på forumet.

Mvh
Tom gången är mycket bra, rör sej inte alls. bara när man kör så känns de som bilen tappar effekt eller som ja skrev i mitt första inlägg.
ok tack ska göra de nu.
av Jesper
En fråga: Kollat luftfiltret? Jag brukar ha problem på hösten när björken skräpar ned. Även kupeluftfiltret brukar täppas igen av dem skräpande björkarna. (Fast det var värre på gamla V70).

Kan ju som sagt vara att man måste rengöra litegrann i vevhusventilation och andra slangar. Jag brukar köra STP injector cleaner typ var tredje månad. När jag gjorde ett längre uppehåll så tyckte jag att mig få lite småproblem. Men det är svårt avgöra då det bara var en känsla jag hade
.
Mvh
Användarvisningsbild
av CarMan
kvarstår ryckningarna om du stängar av AC:n?
Användarvisningsbild
av Pajtor
Jesper skrev:En fråga: Kollat luftfiltret? Jag brukar ha problem på hösten när björken skräpar ned. Även kupeluftfiltret brukar täppas igen av dem skräpande björkarna. (Fast det var värre på gamla V70).

Kan ju som sagt vara att man måste rengöra litegrann i vevhusventilation och andra slangar. Jag brukar köra STP injector cleaner typ var tredje månad. När jag gjorde ett längre uppehåll så tyckte jag att mig få lite småproblem. Men det är svårt avgöra då det bara var en känsla jag hade
.
Mvh
Har kollat luftfriltret och de var rejält igentäppt. ryckningarna kvarstår.
Tankade fullt bilen 80 liter och hälde i STP Injector cleaner med de hjälpte inte. :(

Har som sagt inte kollat Spjällhuset. vevhusventilationen eller slangar.
Ingen som kan lägga upp bild på någopn v70 motor och rita en fil vad dom 2 sakerna sitter exakt. Skulle vara jättesnällt, vet inte riktigt själv vad de sitter. :oops:
Användarvisningsbild
av Pajtor
CarMan skrev:kvarstår ryckningarna om du stängar av AC:n?
Har inte provat , ska göra de imon. :)
Användarvisningsbild
av Pajtor
Tror ni dom ryckningarna har något med att mätaren hänger sig?
När jag trycker full gas så rör sej inte mätaren förän 2 sek.
av Jesper
Injector cleaner är långtidsverkande. Dvs du bör nog köra upp tanken innan det händer något.

OBS. Innan du sätter igång kanske du bör kolla om det finns felkoder!? Att rengöra spjällhus och vevhusventilation är rätt jobbigt och det är ju inte säkert att felet är där. För mig tog det 4 timmar i lugn och försiktig takt(jag blöev störd av middag och ungar :-) ).

Hur man rengör spjällhuset och var det sitter är lite jobbigt att förklara, men kimmen som brukar skriva på http://www.lagabilen.nu har beskrivit det några ggr. Vevhusventilationen sitter lika illa till den.
Kanske det finns beskrivet på det här forumet också.

Tips som jag inte provat är att köpa 10mm ringnyckel med spärrfunktionalitet från t ex Biltema till bultarna som spjällhuset sitter med.
av Ronin
När det gäller hastighetsmätaren så är det kanske ett Volvo fenomen? Min S60-01 visar 100 km/h när GPS:en visar exakt 90 km/h. Lika på min sambos brorsas V70 -01.

Farsans Mercedes felar bara 2 km/h mot GPS:en

Om du inte gjort det ännu, ta loss den klena […]

@UnleashFusion , OKey tackar då vet jag lit[…]

Men jag kör Volvo 745 GLT 16V 1989 års[…]

Hejsan. Nu har jag fått ett halvtråkig[…]