Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av marksen
Hej!

Bilbarnstolar är verkligen en djungel!
Jag har nyligen köpt en V70 -01 som gått 6500mil och jag har börjat kolla vilka stolar som passar bäst i denna bil.
Om jag har fattat det jag läst hittills så verkar Acta Graco babyskydd vara bäst när barnet är mindre än 6 månader.
Därefter verkar det betydligt svårare. Britax modeller verkar få bra omdömmen eftersom de tydligen tar mindre plats + att de är lite större (passar långa barn)

Både jag och min fru är rätt långa och man kan väl anta att även våra barn kommer att bli längre än medel...
(192 cm samt 175 cm)

Vad har ni för erfarenheter?
Vilka bilbarnstolar passar bäst i V70'n när man växt ur babyskyddet?
Vilka stolar lämnar mest plats kvar för de vuxna?

Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
av mr2web
Hej marksen,
Vi gjorde detta val för ett par månader sedan och vi valde Britax Hi-Way och är mycket nöjda så här långt.

Vi har två bilar som vi använder den stolen i, min V70N 2005 och min sambos Peugeot 308 SW 2009. Vi köpte extra fästband för att slippa flytta dessa mellan bilarna, det gör att flytta stolen mellan bilarna tar inte mer än ett par minuter.

Jag har barnstolen i främre passagerarsätet och i mitten i baksätet. Sitter barnstolen i mitten bak så kan två vuxna lätt sitta i baksätet utan att få klaustrofobi.
Jag tror att väljer man en bredare modell så kan det bli problem att ha stolen i mitten i baksätet då en bredare bilbarnstol mest troligt inte kommer att få plats mellan framstolarna om man som t ex mig själv sträcker sig över medellängden och behöver ha förarstolen lite längre bak än en kortare person. Hi-Way stolen som vi har passar precis mellan de främre stolarna, dock tyckte jag att jag i början kom åt den med armbågen när jag körde. Detta är inte något jag reflekterar över längre.
Åk till en försäljare och be dom provsätta in stolen i eran bil så ser du vad det är jag pratar om. Be dem också att ta med en alternativ stol att jämföra med.

Jag köpte en extra uppsättning fästband till min V70N, en med krokar i ena ändan då det finns öglor att fästa dem i under framstolarna, de fästband som följde med satte våran försäljare fast åt mig under passagerarsätet fram. Det finns en kraftig stång i framkant under sätet där man kan fästa banden. Detta medför att man kan röra passagerarstolen fritt fram och tillbaka utan att fastsättningen av bilbarnframstolen rör sig. :-D Detta har jag funnit mycket bra då man vill komma åt handskfacket lite nu och då eller ge plats åt en kupévärmare utan att ta lös bilbarnstolen. Denna fördel har vi inte i sambons Peugeot där säkerhetsbältet sitter i bilens chassi istället för i passagerarstolen.
Min V70N har öglor nere vid golvet framför främre passagerarsäte som jag först tyckte att jag skulle använda men då tappar man "rörligheten" på passagerarstolen. Jag är mycket nöjd med den fastsättningen av bilbarnstolen som vi nyttjar i min V70N.

Summa sumarum så köpte vi till två extra uppsättningar med fästband, två uppsättningar fästband sitter i V70´n och ett i sambons Peugeot, och det har verkligen avlönat sig...

Vi använde också Acta Graco babyskydd och våran son kunde lätt sitta i den tills han var 1 år, han var storväxt för sin ålder, låg två standard divisioner över normal kurvan både på vikt och längd. Det var mest att det verkade som att han ville se mer av omgivningen när han satt i bilen som gjorde att vi kände att det var dags att uppgradera till en större stol, vilket har betalat sig visade det sig...

Mitt råd här är att använd babyskyddet så länge ni kan och han inte växt ur det. Tydligen så är babyskyddet för litet då barnets övre del av öronen når över kanten på babyskyddet. Allt under det ska tydligen vara ok. Trots allt är babyskyddet det bästa skyddet för barnet så använd det så länge ni kan.

Hoppas dessa erfarenheter är dig till nytta.
av baljbalj
hmmm AKTA, jag vet inte riktigt... Tror inte dom och t.ex. BRIO kan lika mycket om bilar och krocksäkerhet som t.ex. Britax och Maxi Cosi. Dom är säkert bra men jag tror sannolikheten är högre hos Britax och Maxi Cosi.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 84#p241484
Läs ovanstående länk och speciellt länkarna till familjeliv i den.

Kan rekommendera Maxi Cosi Mobi, sitter bra både fram och bak (har inte provat i mitten dock). Maxi Cosi verkar vara duktiga på bilbarnstolar (och får höga poäng generellt i tester) men bakåtvända stolar för barn över 13kg säljs typ bara i Sverige så det finns inte mycket tester på dessa. Så man får hoppas att Maxi Cosi lagt ner lika mycket möda på dessa. Grymt smidig vinklingsfunktion man lätt sköter medan man kör (om barnet sitter fram vill säga) när det är dags att sova.

En lite dum grej med Mobin är att det blir jäkla trångt fram (typ knappt acceptabelt) om man sätter stolen hårt (tightar golvbanden för kung och fosterland) bakom passagerarsätet. Vet inte hur det ser ut om man monterar andra stolar bakom passagerarsätet. En annan dum grej är att efter att stolen suttit fram med golvband tightade lika hårt som ovan har det blivit två permanenta gropar i instrumentpanelen.

Isofix? kolla följande länk. Ser dock inte likadant ut fram på din -01 fram som på denna -05 V70.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 67#p190067

I ett av dom extremt få testerna av bakåtvända stolar för barn över 13kg som faktiskt gjorde ett försök att testa krocksäkerhet var en AKTA helt värdelös (lossnade) och en som heter BeSafe izi kid vann.

Annars kan du gå in på http://www.euroncap.com och surfa runt lite på bilder och filmer hur en barnstol beter sig vid krock. Vissa stolar kan man lyckas söka på. Och stolar som är testade här känns ganska välprovade.

Angående spädbarnsskydd är båda Britax/Römer Babysafe plus isofix och Maxi Cosi Cabriofix (isofix) högpoängare i ADACs test (länk i familjeliv länken). Har haft en Britax babysafe plus isofix själv och den var bra.
Användarvisningsbild
av Larse
Nu var det ett tag sedan man skaffade bilbarnstol men jag tänkte på barnets bästa, inte på hur snygg den var eller hur stor plats den tog. Jag hade flera krav men ett av dessa var att stolen skulle vara krocktestad i bil och då föll alla bort utom Volvo's stol. Det var då den enda som krocktestats i bil medans de andra "krocktestats" i en krocksläde, en slags rörkonstruktion där de monterar stolen. Jag frågade Volvo varför deras stol hade "tak och väggar", barnet sitter liksom långt in i stolen, de andra var ju mera öppna sas. De svarade bara att det var för att skydda barnet vid eventuell olycka och då mot saker som flyger omkring i bilen som tex glaskross.

Jag tycker att man ska kolla upp hur de är testade och skapa sig en egen uppfattning över vad man anser vara viktiga egenskaper för stolen. Dock är jag av den åsikten att grejer ska testas där de kommer att användas för att få en så verklig testsituation som det bara går. Hur som så är Volvo-stolen testade av Volvo i Volvobilar så de är säkert byggda för barns säkerhet i Volvobilar.

Man testar ju däck monterade på bil och inte i lab, men det är kanske så att nån annan än de dyra märkena skulle bli testvinnare om man testade i lab vem vet.
av baljbalj
Hade glömt bort Volvos egna stol "ägget". Den fick inte så bra i testfaktas slädprov men å andra sidan fick Brio Zento bra där och den stolen fick betyget "Farlig" i ett test 2007 som presenterades i Råd och Rön. Så vem vet...

Jag tror Volvos stol är utvecklad av Autoliv i Vårgårda och dom kan bilar, människokroppen, krocksäkerhet och provning så jag skulle gissa att den är bra.

Volvos stol kan man se bilder, omdömen och höghastighetsfilmer hur den beter sig vid kollision på http://www.euroncap.com i C30, S40 osv osv fram till det senast provet på XC60 så denna stol är krockprovad säkert några hundra gånger i bil, och det kan nog ingen annan stoltsera med.

Om ni är intresserade av prover på bilbarnstolar gå in på http://www.radron.se och sök på bilbarnstol. Där finns ett bra (och stort) test 2008-10-23. Det kostar 25:- men det kan det vara värt.
av marksen
Tack för tipsen!
Har tittat lite extra på Hi-way och läste på något forum att ett av problemen med Britax Hi-Way är att stödbenet är för kort och inte kommer i kontakt med golvet på vissa bilmodeller.

Hur är det med detta i V70?

Jag antar att det är lugnt eftersom ni köpt den, eller spelar det roll var man sätter stolen?
Förhoppningsvis kan man använda den på alla platser!
av marksen
Noodles skrev:Stödbenet räcker ner gott och väl med HiWayen i passagerarsätet.
(med sätet i dess lägsta position)

Då vet jag att den fungerar fram och mitten bak, men Hur är det på ytterplatserna i baksätet?
Service Peugeot 107

Köpte en amerikansk (Thinkdiag) som är b[…]

Är det någon som har en bra lösnin[…]

Uppdatering: Tog ut säkring till CEM (nr 27) […]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr må[…]