Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av hotrod61
Volvo V90 -98 3.0
Upptäckte ett mindre oljeläckage för några dagar sedan, idag när jag kollade så hade det blivit kraftigare och det var ett rätt högt tryck när jag öppnade oljelocket. Förmodar att det är igensatt vevhusventilation, var sitter denna?
Såg även en vit sörja på oljestickan när jag kollade nivån, kan det vara toppackningen? Ser inget samband mellan dessa felen.
Vit sörja tyder på vatten i oljan, om du misstänker toppackning så är ett komp prov till bra hjälp vid felsökning :wink:
Hur ser det ut på oljestickan?? Nivån borde öka
Tryck i expansionskärlet??
Luktar kylvattnet avgaser/bensin??
av hotrod61
Har nu hittat flamfällan till vevhusventilationen, totalt igensatt. Har rensat
slangar oljefälla osv. Plockade av kåpan över spolarna/tändstiften och motortvättat.
Fyllt på vatten/olja och provkört ca 10 mil, inget problem med ventilationen längre,
men ryker något vitt ur avgasröret ibland och mycket riktigt så sjönk nivån i exp.kärlet.
När jag skulle kolla stiften och tog av kåpan så var det en hel
del olja där under igen, undrar hur det kommit dit. 1:ans stift alldeles vitt.
Detta tyder väl på topplockspackningen.
Såg på nätet ett ställe som heter Skruvat.se som hadde bra priser på delar, vet någon om man vågar
köpa packningar mm. där?
Användarvisningsbild
av Rookkeer
hotrod61 skrev:Har nu hittat flamfällan till vevhusventilationen, totalt igensatt. Har rensat
slangar oljefälla osv. Plockade av kåpan över spolarna/tändstiften och motortvättat.
Fyllt på vatten/olja och provkört ca 10 mil, inget problem med ventilationen längre,
men ryker något vitt ur avgasröret ibland och mycket riktigt så sjönk nivån i exp.kärlet.
När jag skulle kolla stiften och tog av kåpan så var det en hel
del olja där under igen, undrar hur det kommit dit. 1:ans stift alldeles vitt.
Detta tyder väl på topplockspackningen.
Såg på nätet ett ställe som heter Skruvat.se som hadde bra priser på delar, vet någon om man vågar
köpa packningar mm. där?

Skruvat.se har inte allt som deras levrantör kan till handa hålla, dom beställer av scatech.
så kolla scantech hemsida (är på engelska) och maila och fråga om dom kan ta hem grejorna.

har en polare som tar grejor från samma ställe han har ingen hem sida men han är billigare än dom

/Rookkeer
Nya skärmarna

Stänkskärmar?

Elpriset

243 av 1731 är ju ganska stor del änd&a[…]

Ladd problem Volvo 760

Då tror jag inte du mäter rätt, du[…]

Hej ! Lägg in en liten karta från te.x […]