Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av erikeriksson
Hej, det gäller en 745, 1991, 20 000 mil, B230f motor. När man kör och det regnar mycket eller efter en rejäl högtryckstvätt, så stannar motorn, kan gå lite på tomgång men går inte att köra. Efter en timme eller så går den hur bra som helst igen.

Vad kan vara felet?

Det är nästan ny fördelare och rotor, bra tändkablar och tändstift, bra batteri.
Det finns ingen dragkrok med elanslutning.
Finns det bara en bränslepump på denna årsmodell ? vet att på tex -88 an sitter en bränslepump vid filtret (under förarsätet).
Har varit och "ryckt" i alla elanslutningar som jag kan se, kan inte hitta felet.
Kan det vara dåliga kablar vid kombiluckan som är orsaken ?

Kom med vågot förslag, det verkar som den inte får bensin när det händer, men kan också vara tändningen.
Användarvisningsbild
av sidhabo
Testa mörkertricket kanske. Lyft på huven när det är mörkt ute. Starta motorn. Spraya runt tändkablarna med en dusch flaska typ som man har när man stryker kläder. Spana sen efter gnistor som tecken på att du har överslag av högspänning nånstans.
av Hemulen
Direkt efter tvätt,lossa fördelarlocket och titta om du kan se vatten=du har hittat felet.Vet att jag sett någonstans en person som satt ett extra skydd över fördelaren,liksom vikt typ en stump liggunderlag över,såg iallafall ut som det. :)
av erikeriksson
Hej, tack för svar, ska testa de tipps jag fick.

Bytte fördelarlock och rotor för 1500 mil sedan, volvo orginal, så utgick ifån att felet inte låg där, men som sagt, ska testa.
Elpriset

2800 kr inklusive alla avgifter. Det kan ju in[…]

Ok,tack ,får undersöka hur man kollar s[…]

Köpa en tidig XC90?

Undvik 2016. Det är flertalet faktorer. Motor[…]

Volvo car UX

Någon som fått uppdateringen till sin[…]