Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en 855 -96 med motor 2.5SE.
Bakre vindrutetorkaren har lagt av och jag skulle behöva hjälp med felsökning. De främre vindrutetorkarna fungerar som de ska.

- Säkring?
- Relä?
- Hur kollar man om det är torkarmotorn som är trasig och behöver bytas?

Jag rullar......vidare, men med kass sikt bakåt vid regn :roll:
av *pettson*
mccalle skrev:Har en 855 -96 med motor 2.5SE.
Bakre vindrutetorkaren har lagt av och jag skulle behöva hjälp med felsökning. De främre vindrutetorkarna fungerar som de ska.

- Säkring?
- Relä?
- Hur kollar man om det är torkarmotorn som är trasig och behöver bytas?

Jag rullar......vidare, men med kass sikt bakåt vid regn :roll:
Absolut vanligast är att skruven till torkarmotorns jord lossnat. Tro det eller ej :-)-) Nästa sak är att det kommit in fukt i genomföringen till torkaraxeln. Det brukar resultera i att man antingen får ta bort och dela på hela härligheten i småbitar eller så får man byta den.
På sista plats ligger en trasig torkarmotor.
Naturligtvis förekommer det sällan att (trots allt sällan) elpiskan till luckan fått stryk vid gångjärnen.

Det finns bara en metod att utföra detta på. Först in på volvo och beställa en reparations sats till luckans inredning. Sen lossa inredningen och kika o mäta för att få veta.
Håller med, mät mellan kopplingsplinten vid vänstra d-stolpen och elmotorn först.
På min v70 -99:a fick jag skarva kabel för både värmebakrutan och torkarmotorn med ca 3 veckors mellanrum....
Bra att nära till volvobutik då nånting alltid går sönder vid demontering, Haynes-handboken är mkt användbar.

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]