Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lars2172
#269321
Hej .. är helt ny på det här forumet . Har en v70 2.5 t 04 som det är svårt att få i backen på , har sökt på forumet om det o fått svar att det är ingående axel låda som kärvar ., draggande koppling ..Nu undrar jag vad kostar det att byta koppling med alla tillbehör samt packbox,låda motor samt infättning axel. vad kan det kosta ? någon som vet.mvh lars
av Psyko
#269353
lars2172 skrev:Hej .. är helt ny på det här forumet . Har en v70 2.5 t 04 som det är svårt att få i backen på , har sökt på forumet om det o fått svar att det är ingående axel låda som kärvar ., draggande koppling ..Nu undrar jag vad kostar det att byta koppling med alla tillbehör samt packbox,låda motor samt infättning axel. vad kan det kosta ? någon som vet.mvh lars

8-12000 skulle jag tro, beroende på var i landet du bor.
Ring din lokala Volvoverkstad o be om prisuppgift
av mash100
#269409
Psyko skrev:
lars2172 skrev:Hej .. är helt ny på det här forumet . Har en v70 2.5 t 04 som det är svårt att få i backen på , har sökt på forumet om det o fått svar att det är ingående axel låda som kärvar ., draggande koppling ..Nu undrar jag vad kostar det att byta koppling med alla tillbehör samt packbox,låda motor samt infättning axel. vad kan det kosta ? någon som vet.mvh lars

8-12000 skulle jag tro, beroende på var i landet du bor.
Ring din lokala Volvoverkstad o be om prisuppgift

Man skall absolut inte byta koppling på en Volvo verksatad. Koppling, bromsar, sötdämpare mm kan vilken allbilsverkstad som helst fixa.

http://www.solnabilteknik.se har en bra räknesnurra där man får priset on line. Klicka på reparationer.
Kopplingsbyte där kostar 8175:- till din Volvo
det finns säkert ställen som kan vara ännu billigare, ring runt. om du bor i sth kan jag rekommendera några

mash :lol:
Användarvisningsbild
av midnight
#269418
En del OK-verkstäder har ju åxo billiga reparationer. Här i Arvika har de sevice som gäller på volvos garanti och de som anlitar OK säger att de är billigare än både volvo och mekonomen. Men det är väl kanske olika det åxo i vårt avlånga land.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#269431
mash100 skrev: Man skall absolut inte byta koppling på en Volvo verksatad. Koppling, bromsar, sötdämpare mm kan vilken allbilsverkstad som helst fixa.
Varför inte det? Jag hade samma problem som lars2172. Jag jämförde då Mekonomen och vad Ahlbergsbil (Volvoverkstad i Ljungby) skulle ha för att smörja ingående axel och att byta koppling.
Mekonomen skulle ha över 8000kr och Volvo 6585kr. Dessutom så ingick det byte av manövercylinder på Volvo vilket de aldrig nämde nåt om på Mekonomen.
Det är lätt till att man antar att Volvo är dyrare. Men det är inte alltid det är så. Det kan löna sig att jämföra.
Att byta koppling är ju inte ett jättevanligt jobb som man gör på en halvtimme så det är kanske inte helt rätt att jämföra med att byta bromsklossar eller stötdämpare.
av mash100
#269440
Tomas88 skrev:
mash100 skrev: Man skall absolut inte byta koppling på en Volvo verksatad. Koppling, bromsar, sötdämpare mm kan vilken allbilsverkstad som helst fixa.
Varför inte det? Jag hade samma problem som lars2172. Jag jämförde då Mekonomen och vad Ahlbergsbil (Volvoverkstad i Ljungby) skulle ha för att smörja ingående axel och att byta koppling.
Mekonomen skulle ha över 8000kr och Volvo 6585kr. Dessutom så ingick det byte av manövercylinder på Volvo vilket de aldrig nämde nåt om på Mekonomen.
Det är lätt till att man antar att Volvo är dyrare. Men det är inte alltid det är så. Det kan löna sig att jämföra.
Att byta koppling är ju inte ett jättevanligt jobb som man gör på en halvtimme så det är kanske inte helt rätt att jämföra med att byta bromsklossar eller stötdämpare.
Sjävklar inte. Vad jag menar är att det är dumt att betala 1700:kr i timmen på Bilia för ett vanligt rutin jobb.

Hitta bra och prisvärda verkstäder hittar man här http://www.reco.se
av Psyko
#269446
Tomas88 skrev:
mash100 skrev: Man skall absolut inte byta koppling på en Volvo verksatad. Koppling, bromsar, sötdämpare mm kan vilken allbilsverkstad som helst fixa.
Varför inte det? Jag hade samma problem som lars2172. Jag jämförde då Mekonomen och vad Ahlbergsbil (Volvoverkstad i Ljungby) skulle ha för att smörja ingående axel och att byta koppling.
Mekonomen skulle ha över 8000kr och Volvo 6585kr. Dessutom så ingick det byte av manövercylinder på Volvo vilket de aldrig nämde nåt om på Mekonomen.
Det är lätt till att man antar att Volvo är dyrare. Men det är inte alltid det är så. Det kan löna sig att jämföra.
Att byta koppling är ju inte ett jättevanligt jobb som man gör på en halvtimme så det är kanske inte helt rätt att jämföra med att byta bromsklossar eller stötdämpare.
Helt rätt. Man ska ALLTID ringa runt o jämföra, många ggr är det Volvoverkstaden som är
billigast. Många tror att en Volvoverkstad alltid är dyrast men det stämmer inte.
Användarvisningsbild
av Ringhede
#269460
Har en kompis som har en V70N med svårt att få i växlarna, tror det är en -04 gått 10-15.000 mil


Han lämnade bilen till en mindre kunnig verkstad.


Först bytte de koppling. Hjälpte inte.
Nästa besök så bytte de växellåda, hjälpte inte

Nu ska den in igen och de ska byta svänghjul.

Gissa om dyrt.

mvh Roland
Användarvisningsbild
av Tomas88
#269466
mash100 skrev: Sjävklar inte. Vad jag menar är att det är dumt att betala 1700:kr i timmen på Bilia för ett vanligt rutin jobb.
Vad jag vet så har Volvo fasta priser.
Alltså om du vet att du vill ha bromsklossar bytta så får du ett pris på detta jobbet. Sen är det det som gäller oavsett om det tar längre tid än beräknat.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]