Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

#269239
Jo absolut är ju en ny småbil oftast säkrare än en äldre större bil. Visst är det bra att det påpekas. Många kanske inte tänker på det.
Men sen är det kanske inte helt rättvist att jämföra så.
Jag hade velat se en Volvo 940 mot en Toyota av samma årsmodell :wink:
#269250
självklart är en nyare bil säkrare än de äldre, inget konstigt med det.
Tyngd mässigt så har alla bliar blivit tyckre, så de mindre bilarna har ungeför samma rörelse energi som en äldre större bil, vilket gör att man på ett bra sätt kan jämföra skilnaden i krocksäkerhet.

en 940 var bra på sin tid, när den jämförs med de bilar som fans när den kom, men i dag så är det inget att skryta med (den är dock fortfarande säkrare än en motsvarande bil i samma årgång, som när 940 kom)
#269411
Skulle de ha träffat motorn skulle det sett lite annorlunda ut, den bromsar en massa energi. Våfflan har ju längsmotor och Tåjjans står på tvären och i testet träffar väl högst blinkersglaset motorn.
#269806
Vore intressant att se en 850 från 1996 i krocktest mot en ny småbil. 740/ 940 är ju inte alls konstruerad med tanke på off-sett kollisioner (50% huv mot 50% huv). Jag har en 960 som har fått ett förbättrat skydd mot off-sett kollisioner. Undrar om det är ngn skillnad på 940 och -96 modellen av 960? Jag valde ju modellen för att det är en rellativt säker familjebil till ett bra pris.
#269830
Volvos syn på det hela
De ville bevisa att nya småbilar är säkrare än äldre bilar av större modell. Nu riktar Volvos säkerhetschef skarp kritik mot det krocktest som Dagens Nyheter genomförde i samarbete med Folksam och Autoliv.


En Toyota Yaris årsmodell 2009 med fem stjärnor i EuroNCAP frontalkrockades med en 13 år gammal Volvo 945. Med testet ville Dagens Nyheter, Folksam och Autoliv bevisa tesen att nya småbilar är säkrare än äldre bilar av större modell. Volvos säkerhetschef Jan Ivarsson är dock kritisk till testarnas slutsatser.

Hans kommentar till säkerhetstestet är att vi i Sverige skulle stå kvar på samma säkerhetsnivå som för 20 år sedan om alla bilar skulle bytas ut till en modern bil av samma storlek som Toyota Yaris. Om däremot alla bytte till en modern Volvo så skulle skaderisken i princip halveras.

Passagerare klarade sig bra
– Efter att vi fått se delar av provdata kan vi konstatera att sanningen inte är svart eller vit. Det råder ingen tvekan om att vår 13 år gamla bil har en svaghet genom att ena framhjulet trängde in i utrymmet där föraren har sina ben. Men vi noterar också att åkande på alla de andra platserna i Volvon – inte minst i baksätet där en krockdocka motsvarande ett 10-årigt barn satt – hade klarat sig väsentligt bättre, med cirka 50 procent mindre krockvåld, än i den lilla bilen, säger Jan Ivarsson och fortsätter:

– Vi måste se till helheten i säkerhetsarbetet men även in i minsta detalj. Det innebär att vi i detta fall ser till säkerheten på alla fordonets platser och för alla åldrar – säkerhet för alla, säger han.

Verkligheten är obarmhärtig i trafikolyckor. Det är ett svårt problem att lösa i en trafikmiljö med olika typer fordon. Samtidigt har säkerheten tagit stora steg framåt, både när det gäller små och normalstora bilar – och en utskrotning av äldre bilar skulle vara bra. Volvos delar DN:s uppfattning om att stimulera utskrotning av gamla bilar, men vill inte dra den förenklade slutsatsen att en ny liten bil som visserligen fått fem stjärnor i EuroNCAP skulle vara det bästa valet.

Dåligt byta till småbilar
– Om vi skulle byta alla bilar till moderna småbilar av det slag som ingick i det här krockprovet, skulle det i realiteten innebära att vi skulle stå kvar på samma säkerhetsnivå som för 20 år sedan. Gör vi också en förenkling skulle säkerheten öka med cirka 50 procent om alla istället byter till en några vår gammal normalstor bil, men ännu hellre till en ny säkrare Volvo, säger Jan Ivarsson.

Han poängterar dock att Volvo 945 inte är någon dålig bil ur ett verkligt säkerhetsperspektiv – tvärtom.

– Volvos samt även Folksams statistik visar tydligt att Volvo 945 ligger mer än väl över snittbilen i Sverige vilket i sin tur pekar på att det finns en hel del riktigt dåliga bilar på vägarna idag, begagnade och nya, säger Jan Ivarsson.
http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo ... 4661745.ab
#269848
Kena skrev:Skulle de ha träffat motorn skulle det sett lite annorlunda ut, den bromsar en massa energi. Våfflan har ju längsmotor och Tåjjans står på tvären och i testet träffar väl högst blinkersglaset motorn.
Nej, men vill inte träffa motorn !!!
motorn är en hård järnklump, som inte absorberar energi (den skrynklar inte ihopsig) motorn hjälper till viss del att fördela energin till andra delar på bilen, men den absorberar ingen energi.
motorn komer att förflytta sig in i cupen
#270004
fast nya bilar är hårda, betydligt hårdare än äldre. så toyotan klarar sig bra tack vare den mjuka 945an.
dom valde 945an just pga detta också, annars hade dom kunnat ta en gammel 850 från 92 som klarar 50/50-frontalkrock mycket bättre. 940in (som egentligen kom 1982 å som är lite förstärk å fått airbag) är utvecklad för att ta en smäll med hela fronten. skulle va rättvist att ha lite fler tester.
å sen kan man ju fråga sig hur krockvåldet skulle se ut om 2st stenhårda yaris frontade istället..!

kollar man på dockorna "hur klarade sig förarna" så ser man även att volvon endast faller på säkerheten för benen, mindre krockvåld på bröstkorg och samma på hals och huvud. Å som nämndes ovan så klarar sig passagerarna bättre i 945an. I vilket baksäte vill ni att era barn ska sitta i..?

jag påstår härmed också att 945 är den volvo med sämst krocksäkerhet från å med 1994 å framåt, möjligtvis undantag för 440

Men det hade väl inte vart så mycket att skriva om ifall som kört in toytan i en 850 istället å den dockan hade blivit helgrön, vem hade förväntat sig något annat
#270894
Man får ju titta på och jämföra bilar med samma kostnader oxå. En familj med 40000 kr att lägga på bil, åker antagligen säkrast i en volvo för de pengarna. En 940 står väl i 20000 kr, och Yarisen i 80000 kr?
Greenbay

Hastighetsspärren har inget med hastighetsm&[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?