Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johnnie
Hej!
Jag har nyligen köpt en Volvo S80 2,4 T -01 :D
Nu har jag lite funderingar om serviceboken.

De rutor som går att fylla i efter servis är: Volvo Orginal service, Bas och underhållsservice.
I min servicebok är det ifyllt olika, oftast Volvo Orginal service men ibland Bas eller underhållsservice samtidigt vid samma mil intervall.

Nu undrar jag vad det är för skillnad mellan Volvo Orginal service, Bas och underhållsservice exakt? :???:
Nu har bilen gått snart 24K mil, vid 20K och 22K mil är bara underhållsservice ifyllt, är det något viktigt som inte har blivit gjort sedan 18K mila servisen då Volvo Orginal service utfördes?

När man pratar om korrekt ifylld servicebok eller servad enligt protokoll, vad menas då?
Ska det vara Volvo Orginal service varje gång eller spelar det ingen roll bara någon av de 3 servicarna är gjorda? :???:
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
RIng till eller åk in på volvo. De kan säkert förklara vad skillnaden är och se vad som är gjort (eller inte gjort) på din bil.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det finns väl serviceprotokoll här på forumet nånstans...
Men en bas är en lite enklare service utan slitagekontroll som man gör upp till 6000 mil.
En underhåll är en service med slitagekontroll (alltså bromsar, framvagn, mm)
Intervalltillägg är saker som görs med längre intervall än vid varje service, luftfilter, stift, bränslefilter osv.
Volvo original service är att man följer Volvos serviceprotokoll. Den är väl vanligast att man kryssar i, man jag använder de andra ibland med. T ex på bilar som körs väldigt lite får man gå ifrån de vanliga intervallen, och då kan det vara bra att veta vad som är gjort på förra servicen.
Är stämplarna från auktoriserade Volvoverkstäder borde dom ha följt protokollet iaf.
av Johnnie
Sparkz skrev:Det finns väl serviceprotokoll här på forumet nånstans...
Men en bas är en lite enklare service utan slitagekontroll som man gör upp till 6000 mil.
En underhåll är en service med slitagekontroll (alltså bromsar, framvagn, mm)
Intervalltillägg är saker som görs med längre intervall än vid varje service, luftfilter, stift, bränslefilter osv.
Volvo original service är att man följer Volvos serviceprotokoll. Den är väl vanligast att man kryssar i, man jag använder de andra ibland med. T ex på bilar som körs väldigt lite får man gå ifrån de vanliga intervallen, och då kan det vara bra att veta vad som är gjort på förra servicen.
Är stämplarna från auktoriserade Volvoverkstäder borde dom ha följt protokollet iaf.

Jag har inte hittat något seviceprotokoll för just min bil, det som finns på forumet är för bilar från 02 och uppåt.
Brabil va inte intresserade av att lämna ut nåt protokoll heller, man kunde inte skriva ut något förän man servat bilen svarade dom. :roll:
I min servicebok är bas servicen bara gjord vid 2000 min så det verkar stämma, men varför finns alternativet bas med hela vägen upp till 38 000 mil där boken tar slut om den inte ska göras efter 6000 mil?
Underhållsservice är ikryssad vid 8000 och 16000 mil samtidigt som Volvo Orginal service. Vid 20000 och vid 22000 mil är endast underhållsservice ikryssad, och då är den inte servad på en auktoriserad volvo verkstad. Jag skulle vilja veta om det var något viktigt som man missade vid dom 2 sista servicarna. :???:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Johnnie skrev:[I min servicebok är bas servicen bara gjord vid 2000 min så det verkar stämma, men varför finns alternativet bas med hela vägen upp till 38 000 mil där boken tar slut om den inte ska göras efter 6000 mil?
Säg att Agda, 78 äger bilen och bara kör 400 mil om året. Det har gått ett år sen senaste servicen så det är dags, men det räcker med en baservice.
Men det har ändrats lite sen din bil byggdes, nu skräddarsyr man servicarna lite mera. Tillägg som stift och luftfilter ligger som egna operationer, och man plockar ihop det som behövs på bilar som går lite.

Men skulle man komma lite i otakt så är det bättre att skriva i klartext vad som är gjort, så man kan se om det är dags för stift mm.
av Johnnie
Sparkz skrev:
Johnnie skrev:[I min servicebok är bas servicen bara gjord vid 2000 min så det verkar stämma, men varför finns alternativet bas med hela vägen upp till 38 000 mil där boken tar slut om den inte ska göras efter 6000 mil?
Säg att Agda, 78 äger bilen och bara kör 400 mil om året. Det har gått ett år sen senaste servicen så det är dags, men det räcker med en baservice.
Men det har ändrats lite sen din bil byggdes, nu skräddarsyr man servicarna lite mera. Tillägg som stift och luftfilter ligger som egna operationer, och man plockar ihop det som behövs på bilar som går lite.

Men skulle man komma lite i otakt så är det bättre att skriva i klartext vad som är gjort, så man kan se om det är dags för stift mm.

Okej, då fattar jag. :D

Åk tillbaka och be dem kolla. Något si[…]

Airbag

Det är de här som mest troligt är f[…]

Det finns inte Rattvinkelgivare på skruvat e[…]

12v-uttag dött v60

Hej, är det någon som har en bät[…]