Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av etxmief
Hej,

Jag har en V70 2.4 170 manuell -06 som har gått 2.900 mil.
På den senaste tiden har jag märkt ett konstigt ljud när man frikopplar för att lägga i en annan växel.
Då hörs ett svagt ljud från den vänstar sidan av motorrummet. Ljudet försvinner så fort man lägger i en annan växel och släpper kopplingen.

Vad kan det vara?
av Mberget
Hej,

Kör en S60 T5 -2003. Gått 13800mil.
Jag hör ett svagt knak ljud när jag ska köra iväg på 1:ans växel eller växlar till 2:an.
Ljudet kommer precis när kopplingen greppar i och verkar bara vara när bilen är kall...
Jag är helt säker på att det inte är drivaxelsplinsen eftersom de har jag fixat.
Läser man runt lite bland trådarna så lutar det åt att något motorfärste är kaputt.
Jag ska kolla övre och undre momentstag samt de 3 kuddarna, antar att man får hissa upp bilen för de sistnämnda.

Eller kan det vara något annat, skit på lamellen. Man kanske ska bränna av litem, slira.
Kopplingen verkar vara i god kondition annars.

/Magnus B
Bilen är ju 6 år men bara gått 2900 så den kanske har gått mycket stadstrafik med mycket frikopplingar. Kan ju vara svänghjulet som vinner. Haft bilar som haft ett svagt vinande ljud där svänghjulet är kaputt. Svårt att ge råd när man själv inte kan höra ljudet för sig själv så att säga.

Bytte bromsslangar bak på vår V70 -04 […]

Är bussningarna i bak bytta? Klassiker annars[…]

Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. Sä[…]

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]