Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Rensvind
Jag funderade lite på däck idag. Sådana där däck som sägs innebära mindre bränsleförbrukning, är allting annat lika med dem? Dvs, slits de ungefär lika fort givet samma körstil på annat däck? Dvs, går ekonomin ihop med dem?

Utgå från att jag inte kan så mycket om däck, gummi etc.

Jag åker runt i en Volvo C30 1.6d just nu och ser ingen mening med att kosta på den fina stora däck, så när det är dags för däckbyte känns det relevant att fråga sig om inte sådana däck som ska ge snålare förbrukning är försvarsbart.
Helhetsekonomin ska ju gå ihop sig i så fall. De ska inte kosta mer i sista ändan för att de slits ner mycket fortare.
(Om ngn svarar att de faktiskt slits fortare, vidimera med att ni själva kört sådana däck och faktiskt kört referensdäcken med liknande körstil)
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Flyttar till Bilvård, styling, väghållning..

Miljödäck,(lättrullade däck) har ju en lägre friktion än vanliga däck, och har därför sämre grepp.'

/Kalle
av flink
Har själv aldrig kört på miljödäck, men skulle också gissa att dom har längre livslängd men sammtidigt är lite bullrigare då dom är lite hårdare. Sämre grepp... ja, visserligen, men normalt sett så tror jag inte du kommer märka av det om du inte gör en panikinbromsning på vått underlag eller ute på landsvägen. Har har du någon gång kört med ett par säsonger gammla däck så vet du hur det år ;)
V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]

Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par &[…]