Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej!

Jag har en S70 -99 som gått ca 8500 mil.

Bilen var inne på en koll hos en verkstad och där konstaterade man att hjullagret fram på vänster sida är kasst, förhoppningsvis är det detta som stör ut ABSen också.

Frågan är nu om man ska ge 1600 kr för hjullager hos mekonomen eller om man ska köpa ett från biltema för halva priset? Jag har bromsok från biltema som fungerar bra men jag har läst på några ställen att man haft problem med hjullager från biltema?

Några förslag?

Har ni dessutom ett par bilder på hur man bytar så tar jag gärna emot det :D

MVH
Jimmy
av Hebbe31
Köpte biltema lager till min V70 -99, det höll i kanske 500mil, hade säkert gått att uttnyttja garanti om man hade haft kvar kvittot...
Jag skulle lagt lite extra på ett lager från tex meconom eller liknande det är det värt att slippa göra om arbetet ett halv år senare.
av greenbay
Jag bytte till et biltema, inga problem, körde 4000 mil innan jag bytte bil, till en V50.
Det fanns en serie Biltemanav som strulade, men det var ett tag sedan nu.
Läs på i t ex Haynes innan, du behöver "intolv" till navbultarna, samt 36 mm till navmuttern, annars inget konstigt.
Glöm "Du får vad du betalar"! Mekonomen är inte 3 ggr bättre enligt mig, 1000 kr har man mycket nytta av.
Lycka till!
Användarvisningsbild
av Fredde74
Bytte lager på båda sidorna fram för 3 år sedan, köpte Biltema pga att man fick två st lager för mindre pengar än vad ett lager kostar på Volvo eller hos Mekonomen. Har sedan dess kört ca:6000 mil utan bekymmer.

/Fredde
av snowman
Tack för alla svar.

Jag var inne med bilen på en verkstad för en check igår.

De hörde och kände ABS problemet direkt, det hände att den även gick in när man bara körde på raksträcka (alltså att den rasslar). Vi kom dock aldrig upp i tillräckligt hög hastighet (110-120) för att höra vinandet.

De tog in bilen och hissade upp den, ABS kuggarna fram var hela även om de var rostiga. En ennan kille hoppade in i bilen och de hissade upp på nytt, undertiden som de gasade så lyssnade den ena killen med stetoskop. De kom fram till att vänster hjullager var helt klart slut, på höger sidan hördes ett tickande (precis som det som hörs i bilen innan ABSen sätter igång) men de var inte säker på vad det kunde vara.

Det verkar som Biltema har haft lite problem med sina hjullager för några år sen, men gäller detta än? Ni är ändå ett par st här som inte upplevt några problem.
av v70 tdi
Hej !
Bytte lager för ett år sedan från biltema, det funkade i 3-4 månader. Så jag rekommenderar inte Biltema.
Om du har volvo kort så får du lite rabatt på lagret så det blir biligare att köpa på Volvo än
mekonomen. Har för mig att det kostade 1500 kr.

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]