Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av eccy243
Hej, go' vänner.

Tänkte bara höra om en sak man har sett lite här och där. I diverse projekttrådar och annonser står det ibland nåt i stil med "ambulansstag monterat".
Vad är detta för stag? Har förstått att det sitter i framvagnen nånstans, men vart? Och vad fyller det för funktion?
Har förstått att det är lite eftertraktat.

Någon som kan räta ut dessa frågetecken?

Då jag bara har sett det stå på 700/900-bilar så lägger jag frågan här.
av Vovlo_Henrik
Ambulansstaget sitter under bilen mellan tvärbalkarna i infästningen för stagen som går fram till bärarmarna, staget stadgar upp bilen och ser ut som ett fjäderbens stag :wink: Jag kan inte svara på hur bra detta är då jag endast kört en 740 Limmo med ambulansstag och där märktes inte staget av :???: Jag tänkte bygga mig ett eget och prova på en 744 :-)-)
Användarvisningsbild
av eccy243
Hmm... Kanske nåt att satsa på då med andra ord... Jag kör ju en 960, och jag vet om en skrotad 960 ambulans. Kanske ska spana in den.
av Vovlo_Henrik
"Ambulansstaget" finns även att köpa hos Volvo VO 3526694 :wink:

Har tyvärr ingen bild på staget men kanske finns om man söker på forumet/google :-)-)
Användarvisningsbild
av Sparkz
En liten googling gav: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... action=new
Men jag har för mig att det som brukar sitta på 960 är rakt? :???: Jag hade nån luddig bild i skallen när jag läste tråden, ett rakt rör som är tillplattat hela vägen, inte bara i ändarna. Men jag har ju ett gäng bilar på lyften varje dag så jag kanske har blandat ihop det med nåt helt annat...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag var nog ute och cyklade i galen panna... Bakom mig rinner oljan ur en V40, och där sitter det där platta och raka staget...
Användarvisningsbild
av Rookkeer
Sparkz skrev:Jag var nog ute och cyklade i galen panna... Bakom mig rinner oljan ur en V40, och där sitter det där platta och raka staget...
Ursäkta detta inlägg men jag måste, nu vet jag varför det kostar s mycke att lämna in bilen man betalar för deras surfning när dom borde jobba istället

Så det var allt från mig
Nya skärmarna

Förlåt!!!! Jag var så inne i t&au[…]

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&ari[…]

Hur håller ni era skivor rena på lad[…]

Elpriset

243 av 1731 är ju ganska stor del änd&a[…]