Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av metalHJ
Startar en tråd för farsgubbens räkning!

Besiktningen gjorde nerslag på ABS bromsarna, då ABS lampan lös vid besiktningstillfället och ABS'en fungerade således inte! Det största problemet jag ser det som, är att det kommer till och från... Som ett typiskt glapp fel, för när lampan inte lyser fungerar systemet klockrent. Och enligt farsan själv har det varit så sen han köpte bilen.

Värt att tillägga är så fort det är kallare ute, tenderar ABS'en alltid att fungera som dom ska. Men så fort det blir mildgrader, lyser lampan oftare och således slutar systemet helt att fungera.

Slutsats: ABS bromsarna fungerar till och från, fungerar "oftare" när det är kallt än när det är milt. Så fort lampan tänds, fungerar de inte alls. När den är släckt, fungerar det klanderfritt (Precis som det ska vara)

Fråga: Varför tänds lampan till och från? Hur är systemet uppbyggt och finns det några kända typiska fel man kan börja med?
Användarvisningsbild
av emwtur
metalHJ skrev: Fråga: Varför tänds lampan till och från? Hur är systemet uppbyggt och finns det några kända typiska fel man kan börja med?
när du trampar på bromsen kollar ABS systemet att inget hjul går långsammare än dom andra,
i så fall "släpper" systemet på trycket till det hjulet.
det finns en styrbox , en tryckmodulator och hjulsensorer.
på din bil finns det en sensor i varje framhjul och en sensor i bakaxeln för bägge bakhjulen (samma som till hastighetsmätare och farthållare)
Jag skulle vilja påstå att vanligaste felet är att hjulsensorerna slutar fungera,
Om din hastighetsmätare fungerar ok så fungerar alla pryttlar bak i bilen,
om lampan tänds redan när du startar bilen så har du antagligen kortis eller avbrott i någon sensor,
om lampa tänds när du kommit upp i fart så har du antagligen problem med en kuggkrans
Hjulsensorerna fungerar som en växelströmsgenerator - man har ett hjul med kuggar som snurrar förbi en liten spole i sensorn.
du kanske kan mäta sensorerna när det strular med en ohm-meter och jämföra framhjulen - tror att motståndet skall ligga på ungefär 1000 ohm.

Har du ingen felkodsdosa på bilen ?
Kan du inte läsa felkoder på ABS:en där ?
på min 850 talade den tydligt om för mig vilken sensor jag behövde byta !

/emwtur
av metalHJ
Felkodsdosa finns, men det har inte registrerats några koder... Jag vet inte om ABS systemet går på någon egen linje? Eller om det överhuvudtaget finns något felkodssystem till ABS'en på en så pass gammal bil?

Ska höra med gubben om problemet brukar vara direkt när han startar bilen, eller om det kommer i fart...

Tack iaf. :-)-)
av Henry
Hej jag har två gånger stött på samma problem med att ABS lampan lyser ibland. Vid båda tillfällena hittade jag felet vid kontakten där ledningen går in i bakaxeln. Ledningen hade oxiderat av och ledningsändaren glappade isär och ihop lite hur som helst. Efter lite fixande med kontakten så har lampan inte tänts igen. Hälsningar från ett snöigt Roslagen/Henry.
av metalHJ
Igår när jag bytte handbromsvajrar på bilen, lossade jag på en kontakt på bakaxelklumpen som hade 2 kablar. Och jag såg inga andra kontakter på klumpen, så jag misstänker att det är denna givare ni pratar om? (Sitter baktill på klumpen relativt centrerat i linje mot en ev. dragkrok)

Och kontakten var ju verkligen inte fräsch, så jag kanske skulle rengöra denna ordentligt och se om det försvinner? För trots att jag hade isär det igår, återkom problemet med att lampan lös idag!

MEN! Konstaterat är iaf. att lampan aldrig lyser vid starttillfället, utan kommer först när bilen börjat rulla. Alltså kan det lika gärna vara problem med kransarna på framhjulen?
Användarvisningsbild
av Fluffen
ABS:en har eget "hål", kolla i tråden om felkoder....

Morsans 940 hade liknande problem och där var det en av de främre givarna som var kass.
Så mitt enkla tips är att när lampan lyser så mät motståndet i båda givarna i fram, ta loss kontakten under huven vid båda sidorna och mät. Kolla också de båda kransarna så att de inte är någon tand borta, rengör dem också med en stålborste och kolla efter sprickor.

Men försök kolla felkoder först för det kan ju vara istort sett vad som helst...
Senast redigerad av 1 Fluffen, redigerad totalt 0 gånger.
av metalHJ
Observerade bekräftelsen om att ABS'en hade ett felkodssystem, och passade på redan ikväll att läsa av ev. felkoder. MEN, ett stort drygt men. Kontakten tycks inte fungera då ingenting händer efter sedvanlig procedur vid utläsning av koder. Jag trycker in knappen med tändning påslagen och testkabeln i hål nr. 3, men får INGEN respons alls. Inte äns kod 1-1-1. Lite märkligt??

Det fungerade utmärkt att läsa ur koder från resterande anslutningar (Bränslesystem och tändsystem).

Hur som hellst kommer jag plocka av kontakten på klumpen imorrn och spruta kontakten med Electronic cleaner, likaså med givarna på framhjulen. Så får vi se om problemet släpper. Men det stör mig likförbannat att inte felkodssystemet till ABS'en fungerar, någon annan som vart med om liknande?
Användarvisningsbild
av emwtur
sitter det en kontakt i uttaget ?
vissa av hålen är "tomma" om det inte är framdraget till uttaget.
/emwtur
Startproblem V70

Du har lagt din tråd under kategorin bilar u[…]

Volvo car UX

Och de har dessutom tagit bort möjligheten at[…]

Elschema hittar du på https://www.manualslib[…]

En sommar under min 850

Jag tycker du gör rätt i att fixa bilen […]