Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av atlas86
Hej har en 945-97 B230 FK med ett så kallat Turbo+ kit

Tänkte demontera det eftersom jag ändå inte använder det. Har reglerbar pys ventil istället.

Min fråga är: Är det flera komponenter än bara tryck regulator box och relä som visas på bilden i tillbehörskatalogen?. Är de en specific kabelmatta till själva satsen eller sitter kablarna originalmonterade ialla bilar med en viss årsmodell?
Och räcker de med att demontera själva klockan eller styr satsen fortfarande laddtrycket med t ex att klippa tändningen vid högre ladd än 0.9 ?

Finns de någon som kan förklara hur själva Turbo + satsen Fungerar detaljerat .?
Användarvisningsbild
av Maxwell
Till Turbo+-paketet finns ingen fördraget kablage utan det sätts i vid tillfället för monteringen. Vill du ha bort det så räcker det egentligen med att ta bort anslutningen till slangen vid tryckklockan. Detaljerat...? Det är i grunden en elektroniskt styrd pysventill som påverkas av en del faktorer, bl.a. varvtal och gasspjällsläge. Det är nog inte tändningen som slår ifrån vid 0.9 i ladd utan det är själva +paketet som styr detta, för utan det så kan du ladda 1.5 bar om du vill (förutsatt att du har ett annat bränslechip). Väljer man att justera laddtrycket själv kan det verkligen vara idé att koppla ifrån turbo+-paketet då det kan ställa till med problem.

//Maxwell
av atlas86
ok så att om jag tar bort slangarna vid tryck klockan och använder mig av en ställbnra pys istället så ska inte turbo + satsen störa bilen. den känner inget från t ex knacksensor eller bränsle tryck.?
Användarvisningsbild
av Ticken
Ville bara lägga till att om du nu vill koppla ur det så tar du bara bort ventilen och ersätter den med en slang mellan Turbo och wastegate.

Annars så har Maxwell skrivit mkt bra tycker jag.

/Turbo+
av atlas86
ja de vet ja men min fråga är om + satsen känner från någon mer givare än bara wastegate slangen t ex knacksensor eller så föregående talare skrev något om varvtal och gassjällsläge .
Användarvisningsbild
av Ticken
Det han skrev om varvtal och gasspjällläge är följande.

Turbo+ arbetar bara vid full gas eller vid varvtal över 3700 (tror jag) rpm..

Vid vänster lykta (om du står framför bilen och tittar på motorn), nästan vid turbo+ ventilen på luftburken så sitter det en svart box märkt med NIRA högst upp med ett relä kopplat.

Följ sladdarna från Turbo+ ventilen så hittar du det utan problem. Så vitt jag vet så är det den enda elen som turbo+en jobbar på.

Med andra ord, så vitt jag vet. Ta bort turbo+ ventilen och box med relä så borde inget turbo+ finnas kvar.

Men, detta är såvitt jag vet. Är ingen expert på området. Kanske kan någon annan hjälpa till med detta och bekräfta?

/Turbo+
av atlas86
så nu har jag tagit bort tryckklockan och reläet så nu borde de inte kunna störa.

Men jag funderar på de att i intyget från volvo så står de att tomgångsvarvtalet är 750/rpm +/- 50 med turbo plus satsen. grejen är att jag har skumm tomgång ibland 1100 rpm ibland 450 rpm. funderar på om + satsen kan spöka eller om tomgångs motorn spökar/kärvar. vad är tomgongs varvet org på en 1997 B230 FK ?

Eller om de är så att det nya chippet kanske stör ? (chip från KL Racing) Någon som vet ?

Har fått tipset att demontera tomgångsmotorn och dränka den i bräkleen eller liknande. I fall den nu kärvar.
Användarvisningsbild
av Ticken
atlas86 skrev:så nu har jag tagit bort tryckklockan och reläet så nu borde de inte kunna störa.

Men jag funderar på de att i intyget från volvo så står de att tomgångsvarvtalet är 750/rpm +/- 50 med turbo plus satsen. grejen är att jag har skumm tomgång ibland 1100 rpm ibland 450 rpm. funderar på om + satsen kan spöka eller om tomgångs motorn spökar/kärvar. vad är tomgongs varvet org på en 1997 B230 FK ?

Eller om de är så att det nya chippet kanske stör ? (chip från KL Racing) Någon som vet ?

Har fått tipset att demontera tomgångsmotorn och dränka den i bräkleen eller liknande. I fall den nu kärvar.
Börja med att göra rent din tomgångsmotor så får vi se sen vad som händer. Det är ju garanterat inte den första (eller den sista) som spökar...

/Turbo+
Elpriset

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sydsverige[…]

Nu har jag fått uppdateringen till min V90[…]

Volvo car UX

Nu har jag också "uppgraderat" och[…]

Köpa en tidig XC90?

Så länge du med jämna mellanrum k&[…]