Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#264718
Hej.. har leta runt som attans här o kikat på det man kan läsa på X40noric utan medlemsskap. O förstår inte hur jag ska koppla om elen riktigt..Hittar liksom ingen gratis-förklaring på det. Jag var helt införstådd med att jag blir tvungen att brygga över elen från helljuset till halv med relä.. Men har sett att flera talar om 3 st relän!?! Varför då? Ett till varje lykta trodde jag räckte!??
Hur som hellst så kopplade jag om,,drog iväg kablar för relä.Sen gjorde jag bara ett test för att mäta så jag har plus där jag vill ha det.
MEN,,får då inte ljusrelät(orginal) att klicka vid helljus ens. endast halvljus lyste och så lös helljuslampan i panelen samtidigt. Mycket konstigt tyxxte jag. har jag "bara" råkat vänt plussarna på hel o halv tro? Måste jag göra om nåt. Har försökt att titta på bilden på Hova's omkopplingkabel men förstår inte riktigt vad den gör elle hur den e kopplad.
Snälla!!! Hjälp!! Nån vettig bild eller bra förklaring steg för steg hur jag ska koppla..
Thanxx!!
#264806
Det som gör det hela lite klurigt är ju att strömmen för halvljuset försvinner när du slår på helljuset. Men nu vill du ju att halvljuset skall lysa samtidigt som helljuset.
Jag vet inte hur du har kopplat eller hur instruktionerna ser ut men om jag hade kopplat så hade jag bara använt ett relä.
Relät hade jag kopplat till halvljuset på båda sidor och hade då tagit styrström från både hel och halvljuskabeln på ena sidan eftersom du nu vill att halvljuset alltid skall lysa.

Skulle sedan bara kopplat de vanliga helljuskablarna till det nya helljuset utan relä. Sen får du ju dra om kabeln från parkeringsljuset så den sitter rätt också.
#265526
Hej!

Jag har precis bytt till klarglas på min Volvo S40 -97 och använde mig av guiden, tips och trix. En hel del jobb blir det, satt flera kvällar och lödda ihop kablagen inomhus och gick ut till bilen och mätte upp m.m. så det skulle passa.

Du kommer behöva köpa reläsocklar, relän, kablar, säkringshållare inkl. kabel, kabelskor m.m. från Biltema.
Du kommer även behöva kontakter och kontaktstift hos Volvo med.

På stiften löder du sedan på de kablar som ska till strålkastaren (du trycker in stiften). Från reläerna använde jag en 0,75mm2-kabel vilket är fullt tillräckligt med standard 55W halogenlampor (guiden använder sig av 4mm2-kabel som är mycket bökigare). Däremot använde jag 4mm2-kabeln i matningen från din H4-kontakt och från batteriet eftersom reläsocklarna från början har stumpar av 4mm2-kabel så det ganska bra att löda ihop dessa.

Från batteriets pluspol tar du som sagt matningen till de tre reläerna och säkrar av med 30A, det är ett relä för halvljus, ett för helljus och ett relä som kopplar in halvlljus när du slår på helljuset. Du får göra en förgrening och löda ihop kablarna (parallelkoppla) alla reläer så de får matning från batteriet. Du kommer få göra precis samma sak med +12V som finns i din H4-kontakt, parallelkoppla och ansluta till samtliga reläer. Matningen du drog från batteriet används alltså till att driva halogenlamporna.

Halvljusreläet är det lättaste, stoppa ett 6,3mm brett flatstift i din H4-kontakt där du har mätt upp din halvlljus matning, pressa ihop kabelstiftet och löd ihop kabeln till halvljusreläet.

Eftersom helljuset dels ska ge styrspänning åt helljusreläet och "hel/halvljus-reläet" så måste du parallelkoppla den kabel som ger helljusmatning till båda dessa reläer. Från helljusreläet löder du ihop kablarna från de båda utgångarna till helljusstiftet i var och en av kontakterna. De utgående kablarna från hel/halvljus reläet ska du löda ihop med utgångarna från halvljusreläet

Det innebär att både halvljus reläet och "hel/halvljus-reläet" kommer ge spänning till halvljusstiften i kontakten precis som vi vill ha det.

I din kontakt till strålkastarna är ett stift även avsett för jord, denna kabel från varje kontakt ansluter du sedan till en jordpunkt omedelbart på skärmkanten framför batteriet. Jag tog båda dessa kablar och pressade i en ringkabelsko som jag sedan anslöt till anslutningsskruven.

Jag tyckte också att det verkade lite "overkill" att använda tre reläer till kopplingen men jag orkade inte klura ut någon egen variant och denna har ju bevisligen fungerat bra.
#780328
Vem säger att man måste ha relän ? Det sitter ju originalmonterade relän i bilen som sköter hel / halvljus. Jag kopplade bara in befintlig kabelstam - nya socklarna samt kopplade om kablarna till position/parkeringsljus, och det funka klockrent. Inga konstigheter om man kan skala kablar och löda. Krympslang är också bra att införskaffa sig.

Finns det förresten någon här som har ett par framljus o blinkersglas (klarglas) liggande ? Har en kompis som också vill bygga om.

Mvh P.G
#781639
Jag löste det (för många år sen) med 2 växlande relä. Ett till var lampa fram. Tyvärr så sparade jag ingen ritning men jag skrev lite om det på x40-forumet då.

Man får tänka lite, det tog en nån timme att klura ut och bygga en övergång hemma i lägenheten på den tiden.

Principen var att relät gav ström till enbart halvljus i vilande läge och när det dras (växlar läge) så ger det ström till halvljus och helljus. På så sätt slapp man att helljus lampan i panelen lyste vid fel tillfälle.
#781645
buick55 skrev:Vem säger att man måste ha relän ? Det sitter ju originalmonterade relän i bilen som sköter hel / halvljus. Jag kopplade bara in befintlig kabelstam - nya socklarna samt kopplade om kablarna till position/parkeringsljus, och det funka klockrent. Inga konstigheter om man kan skala kablar och löda. Krympslang är också bra att införskaffa sig.
Fast utan något extra relä får du inte halvljuslampan att lysa ihop med helljuset, som det skall göra. Det blir ju riktigt uselt helljus utan den.

/Martin

Ps. Här finns guiden jag gjorde för 12 år sedan.
http://www.gunneby.se/Byte till dubbellysen på x40.pdf
Start stopp laddning mm

Såvitt jag vet ska båda batterierna la[…]

Mera fel på denna modell…. ” En[…]

Hej, jag var ute och körde min V60 (D4) varp&[…]

Xc60 Polestar MY2023 saknar BLIS

Min har som tur 360. Jag trodde att om bilen har[…]