NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag undrar om man på något sätt kan justera temperaturen som den bränsledrivna parkeringsvärmaren värmer till under drift?
Det känns som den matar på med minst 25-30 gradig värme, vilket säkert är önskvärt när man skall frosta av rutor osv. Men har man
exempelvis 2 hundar i bilen som skall hållas "varma" så är denna temperaturen lite väl hög. Jag är nyfiken på om någon vet något om setpointen för värmaren är justeringsbar via volvos diagnos system eller liknande?
Jag tycker mig märka att om jag har ställt ac:n på exempelvis 16-17 grader så bli inte bilen lika varm som om jag har den på 20.

Detta på mornarna, å parkeringsvärmaren har varit på lika länge. Samma rutiner varje morgon ---> samma tid vid bilen varje dag....
Vi har provat denna "teori" utan att märka någon egentlig skillnad dvs sänka några grader. Men jag vill minnas att vi inte provat att sänka den såpass mycket som till 16 grader, får testa det helt enkelt.
Jo, det är en lösning. Men här handlar det mest om direktstart av värmaren för att hålla bilen varm under någon timme vid kall väderlek. Det borde inte vara särskilt svårt att blanda in rätt mängd kallluft för att sänka temperaturen 5-7 grader.
Det där har ju säkert med yttertemparuten och hur elektroniken räknar ut allt. På min märker jag att är det t ex 15-20 minusgrader så brassar den på med värme. Men den krämar ju på mindre vid minus 10 och mildare, det hör jag även på värmaren utanför att det är inte lika kräm på den.
Visst, det märker även jag av, men i detta fallet så rör det sig bara om att blanda in kall luft i den luften som skickas genom fläkten. Och kall luft är det inte direkt brist på utanför bilen vid kall väderlek. Tittar den då dessutom på yttertempen så borde den ha en enkel form av temperatur reglering. Då bör mjukvaran vara adaptiv och ha ett variabelt "bör" värde beroende på yttertemp.
Och jag har märkt att om man använder "Direktstart" och har kvar nyckeln i radioläge så startar inte kupéfläkten utan den värmer bara motorn. Men stänger man av radioläge men behåller nyckeln i så startar kupéfläkten. Möjligt att detta står i instruktionsboken.

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]