Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
En -96 har garanterat katalysator, kom på -88b. Det är den burken som sitter närmast motorn, den främre alltså.
Användarvisningsbild
av vetten
Nej det tror jag inte, utan det är så att från och med årsmodell 1989 blev det obligatoriskt med katalytisk avgasrening på bensindrivna personbilar i Sverige.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Katalytisk_avgasrening
Eftersom Volvo och flera andra biltillverkare inte var riktigt förberedd och kunde leva upp till lagen så lät man dom tidiga -89orna heta -88b istället, bara för att komma runt lagen och få lite mera tid på sej.
Användarvisningsbild
av jonny692
dumt att inte skriva det nånstans så en som jag fattar om jag har det eller inte :lol: .
då har jag en dämpare och en kat?
kan man se på en burk om det e en kat eller en vanlig dämpare :oops:
Användarvisningsbild
av vetten
jonny692 skrev:dumt att inte skriva det nånstans så en som jag fattar om jag har det eller inte :lol: .
då har jag en dämpare och en kat?
kan man se på en burk om det e en kat eller en vanlig dämpare :oops:
Katalysatorn brukar sitta fastskruvad med kraftigare doningar än vad en ljuddämpare gör. Ljuddämparen sitter oftast påträdd på avgasröret och åtdragen med någon typ av ringklämma, medans katen sitter med en muff och två eller tre bultar som håller ihop avgasröret och katen, dessutom så sitter det en lambdasond på katen och från den går det en sladd upp till motorstyrningen.
Jag tror säkert att du fattar om du kollar på dom olika vad jag menar :-)-)
Användarvisningsbild
av jonny692
när jag går in på mekonomens sida så hittar jag bara bilder som visar att det ska vara två burkar till på mellanröret?
men på min bil sitter det bara en kat sen ett långt rör till sista burken.
ska jag ha burkar på mellanröret eller inte?
nån som vet det kanske? :roll:
Användarvisningsbild
av vetten
Behövs inte, skulle tro att du har ett pirattillverkat avgassystem ex.vis. från Biltema som bara kör med den bakre burken, men som sagt det funkar lika bra ändå.
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]