Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nikeo102
Hej alla.Har ett litet problem, polarn till mig skulle öppna å kolla på min basslåda, helt plötsligt så låser sig knappen på bagageluckan.Och nu får jag inte upp den, och knappen är fortfrande intryckt. någon som har några förslag på hur man kan bära sig åt?

Mvh andy
Användarvisningsbild
av vetten
Det är inte så att den har frusit fast, jag menar om bilen står ute och det är kallt. Har fastnat på min V40 några gånger i vinter men det har löst sej med lite låssprej. Annars kan den ju kärvat fast och då funkar det med vanlig 5-56 och att du håller på och lirkar ett tag.
av nikeo102
jo men de var inte så kallt ute när knappen hängde sig, asså den är intryckt, inte igen frusen.. går att få in nyckeln å vrida om, men det händer inget när man vrider om. någon som har fler lösningar tacksam för svar!
av christer.d
nikeo102 skrev:jo men de var inte så kallt ute när knappen hängde sig, asså den är intryckt, inte igen frusen.. går att få in nyckeln å vrida om, men det händer inget när man vrider om. någon som har fler lösningar tacksam för svar!
ja men prova med 5-56 som vetten sa spreja i lås och runt knappen och lirka och tryck.
Användarvisningsbild
av vetten
Har du kollat "Haken" som låser luckan, den i nederkanten av luckan, den kan ju ha hoppat i låsläge, vet inte om det är av betydelse men dock en ide.
Går luckan att stänga igen eller hakar inte låset i ? Det borde ju sitta någon returfjäder som trycker ut knappen igen som kan ha gått av eller hoppat bort, om du plockar bort klädseln på bakluckan borde du kunna se låset och kolla.
Det borde finnas någon här på forumet som har koll på hur låset är konstruerat.
Det står ganska bra i Haynes repbok (11-16) om hur man tar loss låset men det syns inte hur det är konstruerat särskilt bra, men jag tror nog att det ger sej om du bara får bort det :-)-)
av nikeo102
tjenare, okej, så du menar att jag ska plocka bort låset inifrån luckan, så kan jag få upp den? ska testa detta, tack så mycket för svar alltid vällkommet =)
Användarvisningsbild
av Tomas88
Hej. Vad har du för bil? S40 /V40? Årsmodell?

Vetten menar nog bara att du ska plocka bort klädseln för att eventuellt kunna se vad som är fel. Alltså inte att ta bort låset... till att börja med i alla fall.
av PJ
Mitt lås har också jävlats någon gång och inte gått att låsa upp, det har berott på att knappen har fastnat som du beskriver. Men för mig fastnar den nästan längst ut om man säger så, för mig tror jag det beror på att plasten runt låst är lite sprucken och att den kärvar vid sprickan. Jag har bara satt in nyckeln en lite bit och liksom vinklat den lite snett uppåt så att jag kunnat dra den utåt utan att den åker ur låset, knappen har då följt med ut. Men jag vet inte din sitter ju fast längre in :???:
Användarvisningsbild
av vetten
Tomas88 skrev:Hej. Vad har du för bil? S40 /V40? Årsmodell?

Vetten menar nog bara att du ska plocka bort klädseln för att eventuellt kunna se vad som är fel. Alltså inte att ta bort låset... till att börja med i alla fall.
Ja det är väl så jag menar, det blir ju lite lättare att se om klädseln är borta :mrgreen: Om man inte kan lösa det då så återstår väl bara att plocka ur låset. Men om du kan vrida nyckeln ett kvarts varv så går den väl inte att ta ur (tror jag, måste kolla sen när jag går ut med jycken) och då borde det ju gå att dra ut knappen kanske, annars kanske det funkar som PJ skriver.

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

V70 2012 Baklucka varnar öppen konstant

Hej alla på forumet, Jag har försö[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]