Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AWWD
I vintras (-04/05) började min Volvo V70 2,4T AWD från 1999 ta ordentligt mycket olja (> 1l/100 mil). Bilen som jag köpt begagnad 2001 hade gått strax under 10 000 mil. Bilen lämnades in hos Volvo i Sundsvall (Bilbolaget) och de kunde inte hitta något läckage eller annat som kunde förklara den abnorma oljeförbrukningen. Anmälan gjordes till försäkringsbolaget och motorn byttes mot en likvärdig begagnad på maskinskadeförsäkringen (tack och lov låg jag på rätt sida de 10 000 mil som täcks av försäkringen...). Min självrisk blev ändå över 7000 kr.

Tillskrev Volvo vid två tillfällen för att få deras syn på att en 5 år gammal bil, servad enligt servicebok med under 10 000 mil på mätaren drabbas av vad som kan betecknas som totalhaveri. De bemödade sig inte ens att svara.

Döm om min förvåning när jag idag hittar ett svar på ett inlägg jag gjorde på Passagens Volvoforum. Signaturen "Byt" skrev bla följande;
"Jag hade en s80 -99 (170 hk) som gått 10000 mil när jag märkte att den började dra mer och mer olja. Till slut fick jag fylla i 1 liter/100 mil vid 14000 mil på mätaren. Den gick ovanligt snålt (0.75/mil) samtidigt. Då jag kollade med några kontakter som jobbar på Volvo så fick jag ett ensidigt svar att en liten serie med motorer kring 98-99 hade ett toleransfel på kolvringar, i de fall som upptäcktes tidigt så byttes motorer ut på nybilsgarantierna."

Om detta stämmer är det alltså ett "känt problem" hos Volvo som de högaktningsfullt tiger ihäl och lämpar över kostnaderna på bilägarna (utom de lyckliga där detta inträffat under de två första åren nybilsgaranti). Man kan ju bli f*!!''nnad för mindre!

Till historien hör också att motorbytet i min bil medförde följdfel på motorn för ca 10 000 kr som Bilbolaget hävdade ej berodde på dem. "Motorvarningslampan" tändes och det krävdes i slutänden ett byte av bla spjällhuset för att släcka denna.

Turligt för mig bytte jag bort bilen direkt efter motorbytet så denna kostnad drabbade den Volvohandlare där jag bytte in bilen, men det gör inte det hela mindre anmärkningsvärt för det. Men det är ju en annan historia som inte Volvo som biltillverkare kan lastas för.

/AWWD
Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]

Känns riktigt uselt skött av Volvo centr[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]