Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OlleW
Hej!

En liten undran när jag skulle kolla märkningarna vid kamremsbyte upptäckte jag
att något inte stämmer. Om man ställer märket på vevaxeln i läge så diffar det typ
ett två kugg på avgaskamen å ett kugg på insug. Hur mycket får det diffa innan det
blir sallad av ventilerna. Har köpt bilen precis tyckte den va lite slö för att va en GLT
men den går jämt å fint på tomgång.
För att få allt rätt anväder man väl fixeringsvektyget på fördelarsidan och kollar att märkningarna
på kamdreven stämmer. Om inte får man väl lossa kamdreven och justera tills det stämmer eller?
Lite svettigt om man gör fel ??:-/
Pettson det vore bra om du vill räta ut frågetecknen så att man blir 100 på att allt stämmer.

MVH Olle.
av *pettson*
OlleW skrev:Hej!

En liten undran när jag skulle kolla märkningarna vid kamremsbyte upptäckte jag
att något inte stämmer. Om man ställer märket på vevaxeln i läge så diffar det typ
ett två kugg på avgaskamen å ett kugg på insug. Hur mycket får det diffa innan det
blir sallad av ventilerna. Har köpt bilen precis tyckte den va lite slö för att va en GLT
men den går jämt å fint på tomgång.
För att få allt rätt anväder man väl fixeringsvektyget på fördelarsidan och kollar att märkningarna
på kamdreven stämmer. Om inte får man väl lossa kamdreven och justera tills det stämmer eller?
Lite svettigt om man gör fel ??:-/
Pettson det vore bra om du vill räta ut frågetecknen så att man blir 100 på att allt stämmer.

MVH Olle.
Det är ju nu det framkommer två olika skolor inom kamremsbyte..
Den ena sidan ställer motorn antingen på noll enligt markeringar eller så får motorn stå där den står och man byter remmen.
Problemet är att det ENDA sättet du kan garantera noll på kamaxlarna är genom att använda en kamaxeltolk.
Jag för min del använder ALLTID kamaxeltolken. Men jag har fått frågan *måste man använda en sån* svaret är nej det måste man inte, men det är jäkligt lätt att få det fel. Trots detta verkar ingen egentligen vilja använda en tolk. Och det dräller av 850s därute där kamremmarna är ett hack eller två fel på avgassidan. (låter lite konstigt, men det är faktiskt sanning. Min bil är slö efter kamremsbyte är ingen ovanlig fråga.)
Då tar du bort fördelaren och skuggplåten på kamaxeln. Du tar även bort kamaxelgivaren och dess skuggplåt. Du ställer motorn på noll, plockar av remmen. Men sen skiljer det, nu använder du tolken i kamaxlarnas baksida, den håller kamaxlarna stumt i rätt läge.
I ditt fall lär du få vrida kamaxlarna så att dom stämmer med tolken istället, detta då dom verkar stå fel. Där ska du inte vrida på dreven till att börja med.
Sen när dom är låsta, kan du kika på kamaxeldreven och se hur väl dom stämmer med nollmärkningen. Förmodligen stämmer det inget vidare.
Nu lossar du skruvarna till dreven lite grand, du lägger på nya remmen och ser till att den passar så tajt det går i kuggorna. Du kommer att få röra dreven lite hit eller dit. Närmaste kugg gäller så inget slack uppstår.
Nu släpper du skruvarna lite till så dreven går lätt.
Nu släpper du spännarens låsning så att den fjädrar ut. Nu tar den med sej kamremmen över dreven och rubbar dreven lite grand. Lås dreven där. Där är motorns kamaxlar exakt på noll. Om du var nogrann så stod även veven på noll och motorn kommer nu att bli piggare än nånsin.
Ta bort tolken och vrid runt motorn för hand så du vet med säkerhet att allt hamnade rätt och inget tar i.
Tolken gör livet lättare så är det bara.. :-)-)
Nu ska jag göra lite smygreklam och säga att känner du att du behöver ha en tolk så pm:ar du mej.
av OlleW
Hej!

Du e en klippa vad vore detta forum utan dig bockar å tackar :-)-) .
Om man har låst kammarna och märket på vevaxeln står på noll så spelar det
m,a,o inte någon roll om märkningarna på kamdreven diffar något huvudsaken är
att kammarna är låsta å veven på noll?
Tack för erbjudandet men jag gör en egen tolk av ett vinkeljärn o två plattjärn.

MVH Olle.
av *pettson*
OlleW skrev:Hej!

Du e en klippa vad vore detta forum utan dig bockar å tackar :-)-) .
Om man har låst kammarna och märket på vevaxeln står på noll så spelar det
m,a,o inte någon roll om märkningarna på kamdreven diffar något huvudsaken är
att kammarna är låsta å veven på noll?
Tack för erbjudandet men jag gör en egen tolk av ett vinkeljärn o två plattjärn.

MVH Olle.
Du har helt rätt. Dreven är ju justerbara och därför är dom INTE att lita på om man vill vara exakt. Vill man vara exaktare kan man köpa sej en vevaxeltolk med så är vevaxeln låst på rätt ställe. :-)-) plattjärn duger utmärkt
av OlleW
Hej!
Jo jag misstänkte att så var fallet men man kan aldrig vara nog säker.
Åter igen tack å bock :-)-)

Olle.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]