Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tflex
Håller med föregående...

Bränsleförbrukningen är något hög vid stadskörning. Landsväg ligger jag på 0,85 vilket jag tycker är ok.
Vid stadskörning 1,3. Däremot så har förbrukning sänkts lite med tiden, då den i början låg på 1,5.
Automaten gör säkert sitt vad gäller bränsleförbrukningen.

I övrigt är jag grymt nöjd med bilen, framförallt motorn som jag anser passar bilen perfekt. Provkörde 2,4D och D5 innan jag bestämde mig mig för 2,5FT.

Gick från en BMW X3 2,5 -05 till denna och ångrar mig inte en sekund! Och vad gäller automaten har jag inte upplevt några "ryckiga" växlingar som det talas om här på forumet.
av Amli
Tflex skrev: Landsväg ligger jag på 0,85 vilket jag tycker är ok.
Vid stadskörning 1,3. Däremot så har förbrukning sänkts lite med tiden, då den i början låg på 1,5.
Automaten gör säkert sitt vad gäller bränsleförbrukningen.
Dessa siffror avser när du tankar bensin förmodar jag... Hur ser det ut när du tankar etanol?
consensus skrev:Är det överhuvudtaget någon som tankar etanol längre? Känns som en övergående trend.
Om prisutvecklingen på bensin fortsätter som den gjort de senaste veckorna (+50 öre i veckan) så kommer snart etanolförsäljningen att skjuta fart igen.

Jag hycklar inte med varför jag valde 2,5FT.

Först och främst, 2,0F var alldeles för tråkig.
Diesel kändes inte som nåt alternativ då jag kör ganska så lite.
Miljöbilspremien spelade självklart roll, även om det inte finns nån garanti för att jag får någon sådan.
Jag planerar att ha bilen ganska så länge (bortåt 10 år skulle jag tro), och eftersom ingen vet vad som händer med bränslepriserna framöver så har jag i alla fall 2 alternativ. Skulle, Gud förbjude, de rödgröna vinna nästa val och miljöpartiet får något att säga till om så kommer man nog att tjäna många kr per mil på att köra etanol.

Miljöaspekten då? Nej ärligt talat, den funderade jag inte ens på.....det är enbart privatekonomiska intressen i mitt fall. (Och att få en mycket trevlig motor i bilen).
av Amli
jhenrikj skrev:
consensus skrev:Är det överhuvudtaget någon som tankar etanol längre? Känns som en övergående trend.
Om prisutvecklingen på bensin fortsätter som den gjort de senaste veckorna (+50 öre i veckan) så kommer snart etanolförsäljningen att skjuta fart igen.

Jag hycklar inte med varför jag valde 2,5FT.

Först och främst, 2,0F var alldeles för tråkig.
Diesel kändes inte som nåt alternativ då jag kör ganska så lite.
Miljöbilspremien spelade självklart roll, även om det inte finns nån garanti för att jag får någon sådan.
Jag planerar att ha bilen ganska så länge (bortåt 10 år skulle jag tro), och eftersom ingen vet vad som händer med bränslepriserna framöver så har jag i alla fall 2 alternativ. Skulle, Gud förbjude, de rödgröna vinna nästa val och miljöpartiet får något att säga till om så kommer man nog att tjäna många kr per mil på att köra etanol.

Miljöaspekten då? Nej ärligt talat, den funderade jag inte ens på.....det är enbart privatekonomiska intressen i mitt fall. (Och att få en mycket trevlig motor i bilen).
Tror att de allra flesta som väljer etanol resonerar som du, alltså de privatekonomiska intressen hamnar i första rummet. Jag skulle förmodligen resonera exakt likadant själv om jag valde mellan 2.5T och 2.5FT.
Är det någon skillnad i prestanda på 2.5T och 2.5FT när man kör FT på bensin? Eller blir det precis som att köra 2.5T?
av Craile
Prestandan är samma på 2,5T och 2,5TF på bensin. Etanol kontra Bensin finns inga uppgifter på.
Men prestandan blir något bättre på Etanol!
Enligt Volvo själva så ska det röra sig om 10-15 hk extra med Etanol.

Hur upplever ni som äger en 2,5TF skillnaden på bensin och Etanol?

Och självklart så tycker jag man ska köpa 2,5TF istället för bara 2,5T.
Klart bättre och ha alternativet Etanol än inte!
Och dessutom om dom röda vinner valet nästa gång vilket det lutar åt så kommer nog miljön bli prioriterad.
av jhenrikj
Craile skrev:Prestandan är samma på 2,5T och 2,5TF på bensin. Etanol kontra Bensin finns inga uppgifter på.
Men prestandan blir något bättre på Etanol!
Enligt Volvo själva så ska det röra sig om 10-15 hk extra med Etanol.

Hur upplever ni som äger en 2,5TF skillnaden på bensin och Etanol?

Och självklart så tycker jag man ska köpa 2,5TF istället för bara 2,5T.
Klart bättre och ha alternativet Etanol än inte!
Och dessutom om dom röda vinner valet nästa gång vilket det lutar åt så kommer nog miljön bli prioriterad.
Var har du hittat de uppgifterna? Volvo har ju gång på gång förklarat att de har valt att ha samma prestanda med etanol och bensin för att försöka hålla förbrukningen nere.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Felkod B5

Länken leder till en tråd starta[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]