NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Meswe
Hej!

Bilen är en V50 1,8 - 2005

Senaste service är gjord vid 8090mil 8feb/2008

Nu lyser lampan för DAGS FÖR SERVICE, bilen har idag gått 8550mil.

Det borde med andra ord vara 12mån intervallet som börja lysa?

Då bör det räcka med en underhållsservice "anpassad" om jag minns rätt eller hur? Borde man ju kunna göra själv tycker man?

Eller kan jag vänta lite längre med oljebytet tills jag kanske kommer upp i lite högre mil och göra en riktigt service vid närmare 9000mil?

Tacksam för svar
av dali
Kör du bara 500 mil per år så ska du nog byta olja. Kolla villkoren för maskinskadeförsäkringen, vet inte om den påverkas av att man inte gör service på auktoriserad verkstad.
Hehe

så här ligger det till..

Service gjordes på aukt.verkstad förra året i februari av föregående ägare (Vägverket Kalmar), sedan köptes bilen in, totalt 90bilar(från VV) köptes in av Upplands motor, Uppsala som de sedan sålde..

Vi köpte våran i november och då hade den rullat 100mil efter senaste servicen.. Då hade UM ägt den i ca 6månader ungefär..

Hoppas du förstod vad jag mena..

Pendlar dagligen Uppsala-Arlanda så bilen går runt 140-160mil i månaden.. ej 500 per år ;)
omm förra servicen inte var en anpassad service, så kan du göra en anpassad nu.
Om du har assistans på bilen förlängs den vid service. Om inte, kan du väl lugnt köra tills ditt körsträckeintervall kommer, vilket ju för dig inte skulle ligga så långt fram i tiden.
Ser inte behovet att byta olja, eller "serva" en bil som stått still. Dessutom körd på bensin, den varianten har normalt 2 eller 3000 mil intervall,( eller 1 år ).

Peter

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]