Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bernyd
Har problem med att bilen blir helt orkeslös direkt det blir runt 20 grader kallt,startar hur bra som helst men går inte att få upp i varv,har testat metanol i bensin men det blir inte bättre,men kring 15 grader går den som den ska,vad kan det vara för fel? :D
av *pettson*
bernyd skrev:Har problem med att bilen blir helt orkeslös direkt det blir runt 20 grader kallt,startar hur bra som helst men går inte att få upp i varv,har testat metanol i bensin men det blir inte bättre,men kring 15 grader går den som den ska,vad kan det vara för fel? :D
du har inte passat på att kika under huven samtidigt? Kikat om luftslangarna dragit ihop sej? Låter definitivt som om intercoolern fryser ihop på grund av oljegegg och fukt. Det finns isåfall en åtgärd som löser problemet.
av unox
*pettson* skrev:
bernyd skrev:Har problem med att bilen blir helt orkeslös direkt det blir runt 20 grader kallt,startar hur bra som helst men går inte att få upp i varv,har testat metanol i bensin men det blir inte bättre,men kring 15 grader går den som den ska,vad kan det vara för fel? :D
du har inte passat på att kika under huven samtidigt? Kikat om luftslangarna dragit ihop sej? Låter definitivt som om intercoolern fryser ihop på grund av oljegegg och fukt. Det finns isåfall en åtgärd som löser problemet.

vad kan det vara för en åtgärd då som är så hemlig? Jag har exakt det felet på min bil och skulle gärna villja veta :)
av *pettson*
Det var ju inte så att det är hemligt utan precis som föregående inlägg säger så ska man borra hål i intercoolern. Dock inte vilken diameter som helst och vart som helst. Det finns som sagt anvisningar till detta. Mailar du mej på hemmailen så ska jag skicka dom till dej.
av unox
ok tackar :) men jag har en s40 så det är väl knappast samma intercooler. Jag får ta lös slangarna och se om det går att dränera ur vattnet. Tack ändå jag hade ingen aning att en intercooler kunde frysa.
av *pettson*
unox skrev:ok tackar :) men jag har en s40 så det är väl knappast samma intercooler. Jag får ta lös slangarna och se om det går att dränera ur vattnet. Tack ändå jag hade ingen aning att en intercooler kunde frysa.
Den består av två kammare med rör emellan. All luft drar in fukt. Får sen fukten frysa till så blir det stopp i intercoolern. Lösningen är alltså att pysa ut lite luft hela tiden, fukten gör som all vätska, den strävar så småninom efter att ställa sej i botten på behållaren och då kan den följa med luften ut.
av unox
Jag vet inte hur det ser ut på era bilar men på min s40 går luften in i botten på kylaren. Drog bort slangen och vips forsade det ut ett par dl vatten. Ur slangen klämde jag ut en lång korv av is. nu är det bättre flås än någonsin i kärran :)
av *pettson*
unox skrev:Jag vet inte hur det ser ut på era bilar men på min s40 går luften in i botten på kylaren. Drog bort slangen och vips forsade det ut ett par dl vatten. Ur slangen klämde jag ut en lång korv av is. nu är det bättre flås än någonsin i kärran :)
Du ser vad det kan göra att se efter bettan ibland.. :-)-)
Användarvisningsbild
av emwtur
sidospår:
är detta ett problem på 940 med intercooler också ?
/emwtur
Välkommen ut i trafiken

När ni står stilla, är kylflä[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med med volvo o[…]

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]

Halvljus

Halogen eller Xenon?