Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av flyvert
Hej,

Fick problem med indikeringen "Bagagelucka öppen" och hittade hjälp på detta forum.

Så här såg det ut när jag tagit bort kabelstrumpan från kablaget som följer vänster gångjärn på bagageluckan.

Bild

Följande kablar var helt av:

Lila kabel = kontakt för "stängd lucka"
Röd kabel = matning till elbakruta

Som ni ser finns skador även på svart kabel som jordar elbakrutan.

Fix:

Bild

Hylsorna är vanliga, men "avklädda" skarvhylsor från typ Biltema.
Dessutom tog jag lödpennan & lödtenn och såg till att hylsorna sitter permanent på kabeln.
Lödningen gör dock att kabeln blir styvare och det kanske inte är så bra i längden?
Till sist paketerade jag in allt i eltejp!

Förhoppningsvis håller det i några år till...
... märklig design som verkar som gjord för att dra in lite extra pengar till Volvos eftermarknad?

Vilka kablar som påverkas är troligvis en slump - och vad gör man ifall centrallåset i bakluckan lägger av med luckan låst & stängd? Bryter sönder klädseln på insidan för att manuellt skjuta låset i "olåst" läge???

/f
av Jwinkler
ja de är inget ovanligt fel du har, tyvärr.

om låset går i baklås drar du ut panelen på luckan och skjuter staget till låset och öppnar =) det går utan att ha sönder någonting.
av Fred
Äntligen ( :D ) bilder på detta fel som uppenbarligen är väldigt vanligt! :evil:

Jag har inga problem med elen till bakluckan men har länge tänkt riva isär det för att kolla status och om det är möjligt att förebygga/förekomma problemen. Dock har jag saknat bilder på hur det ser ut så jag tackar flyvert för detta!

Sen tänkte jag passa på att fråga hur man gör för att få isär prylarna för att komma åt att se kablarna? Jag har inte kollat så noga... :oops:

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av flyvert
Fred skrev:
Sen tänkte jag passa på att fråga hur man gör för att få isär prylarna för att komma åt att se kablarna? Jag har inte kollat så noga... :oops:

Mvh
/Fred

1. Öppna bagageluckan :lol:
2. Demontera plastskyddet som sitter på det vänstra gångjärnet (sitter löst men en mejsel kan underlätta)
3. Tag bort isoleringsstrumpan (typ eltejp men med mindre klister på)
4. Här drog jag försiktigt i den lila stumpen och den lossnade helt sonika ur kabelkanalen!
5. Klipp/skär upp den flätade strumpan för att komma åt mer av kabeln.
6. Klipp/skär upp gummikanalen (var försiktig så att du inte tillfogar mer skada än vad Volvos design klarar av sig självt) tills dess att du funnit kabelbrottet.

I värsta fall måste du även demontera klädsel på bakluckan (halvenkelt) och plastpanelerna i innertaket (värre?) för att kunna göra en ordentlig "bypass".
Som vanligt sitter panelerna delvis med Torx delvis med montagedetaljer i plast av tvivelaktig kvalité (som alltid tycks gå av eller ha stukats till fördärvelse redan från fabrik). Oftast finns det fler fästpunkter än vad som egentligen krävs, men om man sabbar för många kan det säkert börja vibrera eller leva om i kupén. Ha några reserv i fickan (kan säkert bytas mot en butterkaka el dyl. på närmaste Volvo-verkstad).

Om du byter kabel, byt mot en "RK" (flerkardelig) kabel eller t.o.m. högtalarkabel (som brukar vara mjuk och ordentligt flerkardelig).

Enligt en polare har Volvo envisats med samma design i 30 år - elkablarna dikt an gångjärnet till bagageluckan. Andra bilmärken har design med längre kabelkanaler som dragits "längs med luckan/tätningslist" för att fördela böjning/vridning över en längre kabelsträcka och därmed spara på kabelns livslängd.

/f
av Fred
Tackar ödmukast! :D

Kontrollen skall göras inom kort, ska bli intressant att se vad jag hittar!

Mvh
/Fred
Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]

webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]