Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maggan68
#255307
Har en V70 med en spricka i vänstra strålkastaren. Jag har tittat runt och sett att det finns möjlighet att bara byta glaset , även om det på de flesta ställen säljer hela strålkastaren. Någon som vet hur man gör detta på enklaste sätt? Har tittat som hastigast och sett att det sitter en plastdetaljer runt strålkastaren. Tacksam för tips! :lol:
Användarvisningsbild
av B4B
#255321
Årsmodell :?:
Användarvisningsbild
av Mini_ice
#255394
00-04 där är det, riktigt glas som går att byta efter 05- är det plast som inte går att byta :(

Glas kotade ca 1050på volvo när jag frågade i somras, finns säkert eftermarknads glas för en billigare peng finns även helt nya strålkastare för 1400:-.

Byte av glas går till så att du plockar bort metall klipsen runt om glaset och sedan värmer man glasets kant tills limmet blir elastiskt sen får du försöka lyfta glaset och komma åt med en kniv och skära runt glaset för att få bort limmet! OBS se till så inga lim stränger kommer ner på någon reflektor!

Ungefär så går det till..
av maggan68
#255421
Det är en -03:a. Vad jag förstår så behöver jag inte skruva bort nåt som sitter ivägen, vilket jag hört att man måste göra om man byter hela strålkastaren?? Måste jag limma , eller räcker det med medföljande gummilist? Tacksam för alla svar :)
Användarvisningsbild
av Mini_ice
#255425
Hm om du inte skruvar bort strålkastaren hur hade du då tänkt få bort metallclipsen som sitter under den?? Visst du försöker på egen risk, men limmet sitter väldigt hårt, har aldrig hört talas om någon som gett sig på att byta på plats. säker på att det är en gummilist som man sätter mellan glaset när man monterar tillbaka det?? tror att du måste limma igen då!
av maggan68
#255441
Ja, jag ser att det är en gummilist emellan, och sen syns det metallclips men även lite svarta plastclips men nån plast skena på ovansidan, tänkte om det fanns nån chans att byta utan att skruva bort hela strålkastaren ,det skulle bli så mycket mer jobb med ljusinställning. och man tycker att det skulle gå utan men jag har förstått att allt inte är lika enkelt med denna volvo som med min gamla 240...... :(
Användarvisningsbild
av camaro69
#255457
Jo du maggan68.

Välkommen till forumet.

Det är knappt att verkstäderna byter glas. Man måste vara supernoga med limning. Annars kommer problem med kondens direkt.

Förstår att det svider i pluskan. Men gör rätt från början.
Användarvisningsbild
av S.t.r.a.n.D
#255465
Jag tror nog det är omöjligt att byta utan att ta lossa strålkastaren. Måste vara ett 100ggr jobbigare förfarande. Du får ju aldrig bort clipsen på undersidan plus hur ska du kunna värma limmet som är på den undre kanten av strålkastaren?? Den göms ju bakom frontplasten och det blir nog dyrt om du värmer sönder den.

Plastlisten är helt lös utanpå strålkastaren, om jag tänker på rätt. Det finns ingen list som tätar mellan glas och hus. Det är bara limmet. Och det är mycket segt att värma och kunna sära på men med tålamod är det inga problem. Om du är försiktig och låter allt lim sitta kvar på rätt plats, antingen på glaset eller i huset så går det att värma upp igen och montera tillbaks. Fungerade utmärkt för mig utan att köpa nytt. Men som sagt tidigare var nog att det blir helt tätt runt om annars får du problem med fukt.
av aarnes
#255529
Det er såre enkelt å bytte glass, så sant du har xenon. dersom det er halogen er det ikke mulig å bytte kun glass!

Ta av det eksisterende glasset, kjøp nytt, og sørg for å få med lim. (koster 50kr, er et eget lim som blir brukt)
Ta lampa med inn i varmen, rengjør godt, skru av dekselet bak hvor du bytter pæra (slik at lampa får luft) og lim på det nye med medfølgende lim. La den tørke over natta i romtemperatur.

Null problem , tar deg en time
av Fred
#255555
Om du har de vanliga halogenstrålisarna, och inte ger dig på att byta glas, så har jag ett par beggade till salu! Helt ok skick, lite blästrade men i övrigt fina!

Skicka ett PM om du vill veta mer!

Mvh
/Fred

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]