Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Häromdagen på motorvägen så slocknade motorn, fullständigt omotiverat.
Första började oljelampan lysa, 5 sec senare så började alla instrumentlampor lysa och motorn var stendöd.

Väl hembogserad så började jag med att kolla om det kom fram någon bensin, men det var snustorrt. Misstänkte bränslepumpen, men upptäcke snart att den fungerade utmärkt när den kördes på externt 12 volts batteri, men inte när den var normallt uppkopplad.
upptäckte då att spänningen som den matas med låg på 10,10 volt ca, och inte runt 12-13 som den borde göra enligt Haynes manualen. Jag har kontrollerat och testat med nytt bränslepumpsrelä = ingen skillnad, det ligger fortfarande på 10 volt där bak. MEN när jag bypass kopplar ihop stiften 87/2 och 30, då ligger spänningen där bak på 12 volt och pumparna går som de ska.
Värt att nämnas är också att spänningen vid tankpumpen (primärpumpen) ligger på 10 volt, oavsett om bränslerelät sitter i eller ej.

Alla säkringar, är kontrollerade samt bytta flera gånger om. det inkluderar 25 amps säkringen som skyddar bränslerelät, (sitter ovanför batteriet)

Eftersom det fungerar utmärkt när jag bypasskopplar förbi relät (87 & 30) så får det mig att tro att det som kontrollerar flödet mellan stift 87 & 30, är pajj, tex en ?bränsletrycksgivare? eller något annat som signalerar till relät att släppa på ström mellan stiften.

Är det någon som har koll på det här?!?
Du har ju ringat in felet, relät är kass. Pilla isär det och gör om dåliga lödningar och putsa kontakterna lite kanske hjälper, eller byt.

Hade samma problem med en T6 -23 utan bränsle[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]