Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Har en Volvo S40, 1,6 2002:a.

Eftersom motorn är liten, klen och gullig så dricker han inte så mycket.
Landsväg förbrukning sommar: ca. 0,50
Landsväg förbrukning Vinter: ca. 0,62

Men nu har förbrukningen blivit alldeles för hög. Han dricker ca. 0,88-0,90. (Landsväg).
Vad kan det vara? Jag trode felet skulle försvinna med att bytte termostat. Han fick inte upp temp.-en.
(Det var ett annat fel som jag fick åtgärna med hjälp av er här på forumet).

Men varför har förbrukningen skjutit i höjden? Bromsarna ligger inte an, dom är helrenoverade sen 5 veckor tillbaka.

Tändstift? Luftfilter?

Tackar på förhand!
volvo51 skrev:Går bilen bra?
Nja. Ibland så hostar han till när motorn fortfarande är kall. Dock väldigt sällan.

Eller om jag inte har kört med bilen på ett par dagar.
Startar bilen, låter han vara på tomgång i ca. 2 minuter så hostar han till och går lite ojämt. Efter det så går han dåligt på ena cylindern.
Detta löser jag med att köra en längre sträcka. Sen går han fint igen.
Jag har varit på verkstad med han ang. ojämn gång om jag låter han köra på tomgång men självklart hittade Volvokillen inte ett skit.
Men startar jag han och kör iväg och kör som vanligt kommer inte felet.

Sen har jag märkt, att motorn har tappat lite-lite kraft. Eller är det bara jag som inbillar mig?
Stefan85 skrev:
volvo51 skrev:Går bilen bra?
Nja. Ibland så hostar han till när motorn fortfarande är kall. Dock väldigt sällan.

Eller om jag inte har kört med bilen på ett par dagar.
Startar bilen, låter han vara på tomgång i ca. 2 minuter så hostar han till och går lite ojämt. Efter det så går han dåligt på ena cylindern.
Detta löser jag med att köra en längre sträcka. Sen går han fint igen.
Jag har varit på verkstad med han ang. ojämn gång om jag låter han köra på tomgång men självklart hittade Volvokillen inte ett skit.
Men startar jag han och kör iväg och kör som vanligt kommer inte felet.

Sen har jag märkt, att motorn har tappat lite-lite kraft. Eller är det bara jag som inbillar mig?
Testa att byta tändkablar. Fräscha kablar får bilen att verka ha mer effekt än vad den egentligen har, gentemot de äldre kablarna alltså. Ett annat tips är att se över konditionen på tändstiften, de kan avslöja en hel del om hur motorn mår.

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]