Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roberte
En lite småklurig fråga och säkert något fånig mångas ögon...

Går det på något sätt att få torkarbladen att slå ett eller två slag extra när man spolar vindrutan? På min S40 slår de två gånger automatiskt när man spolar, vilket är för lite enligt mitt tycke. Det borde vara minst tre, helst fyra, slag för att rutan ska bli fri från överflödig spolarvätska.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Känner inte till nåt enkelt sätt att fixa detta men går gör det naturligtvis. (Men jag vet inte hur man gör)
Jag har ändå inte upplevt detta som nåt problem.
Användarvisningsbild
av volvo51
Vilken årsmodell har du? På min 01-a kommer ett extraslag efter en viss fördröjning. Det går kanske att byta till ett sånt relä.Eller ett annat som ger fler slag.
Användarvisningsbild
av volvo51
Tomas88 skrev:Testade idag. Som det är på min går det två drag först efter att man slutat spola, sen efter ett tag ytterligare ett.
Du har ju också en 01-a,men hur är det med tidigare modeller? Det måste vara ett relä som styr detta,kanske bara att byta.
av HellAlive
volvo51 skrev:
Tomas88 skrev:Testade idag. Som det är på min går det två drag först efter att man slutat spola, sen efter ett tag ytterligare ett.
Du har ju också en 01-a,men hur är det med tidigare modeller? Det måste vara ett relä som styr detta,kanske bara att byta.
Min far har en s40 -00 och den slår också ett extraslag en kort stund efter man har spolat, min v40 -99 gör dock inte det. Men som du säger, det lär ju vara ett relä som styr det, och om man då får tag på ett relä från en lite nyare modell och sätter in så borde väl det "problemet" vara löst?
av roberte
Tack för tipsen. Har varit inne på den linjen själv men inte varit säker på om det är ett relä som styr det eller om det styrs via någon dator. Men om det slår ett extra slag på nyare modeller kanske det går att uppdatera min.

Det är ju framförallt när man kör landsväg och motorväg och det är mycket salt som kommer på rutan som man vill att det ska torkas bort ordentligt. Annars är det oftast inga problem.

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]