Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kullberg89
Hej!

Nu har den hänt som inte få hända! Bilen ska besiktigas på Fredag o tut fan slutade o fungera idag!
Har skruvar bort dem 2 snäckorna vid kylaren, blåst, rengjort osv, Inget händer! säkringen är hel!
Vad kan det vara kan snäckorna vara sönder eller ? Vad ska jag göra!?

MVH Fredrik
av *pettson*
kullberg89 skrev:Hej!

Nu har den hänt som inte få hända! Bilen ska besiktigas på Fredag o tut fan slutade o fungera idag!
Har skruvar bort dem 2 snäckorna vid kylaren, blåst, rengjort osv, Inget händer! säkringen är hel!
Vad kan det vara kan snäckorna vara sönder eller ? Vad ska jag göra!?

MVH Fredrik
Du har direktspänning ut till dom och du jordar via ratten.
Testa dom genom att koppla in dom via ett batteri? En på plus o en på minus. Tutar det? Då är felet i bilen.
av *pettson*
kullberg89 skrev:Du menar dem man klippsar på snäckorna så att säga ? eller är det fel ?=P

Elller från kablarna vid ratten till tutan, o vad sitter dem ?
men du tutorna har du hittat vid det här laget? Skruva loss dom, lossa kontakterna och använd två lösa tåtar som du trycker mot en tuta i taget. se till att testa tutorna mot ett batteri. Fungerar dom då så har du problem i ditt kablage i bilen. Då tar du och testar med en multimeter om du har 12v fram i kablagen. Har du det testar du din jord.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Två problem är vanliga på 850.
Kabeln från knapparna i ratten jordas mitt i ratten med en kabelsko som sitter intryckt i ett hål i ratt-"chassit" av gjuten aluminium. Det blir dålig kontakt där, lösningen är att dra i en lagom stor plåtskruv som pressar isär kabelskon.

Det andra är dålig jord till rattaxeln. Dra en jordkabel från en av skruvarna som håller torkar/blinkersspak och ner till en jordpunkt under instrumentbrädan. Det här fanns på äldre 850, det borde vara åtgärdat på din.
Användarvisningsbild
av mr850gle
Sparkz skrev:Två problem är vanliga på 850.
Kabeln från knapparna i ratten jordas mitt i ratten med en kabelsko som sitter intryckt i ett hål i ratt-"chassit" av gjuten aluminium. Det blir dålig kontakt där, lösningen är att dra i en lagom stor plåtskruv som pressar isär kabelskon.

Det andra är dålig jord till rattaxeln. Dra en jordkabel från en av skruvarna som håller torkar/blinkersspak och ner till en jordpunkt under instrumentbrädan. Det här fanns på äldre 850, det borde vara åtgärdat på din.
Mest sannsynlig er det dette anng jord til ratt,hadde akkurat bilen inne på service hos bilia her i Oslo,og de fant brudd i ledning anng jord!! :-)-)
av Maltsev
Lite sent svar, men jag hade samma problem och det löste sig genom att jag drog åt rattens fästbult extra hårt (riktigt hårt!). Då fick den bättre kontakt med jord och fungerade igen. Kanske värt att prova innan man plockar isär halva bilen...

Min har blivit värre senaste dagarna. Den h&a[…]

XC70 2011 D5 Min rem gick av för någ[…]

OBD P0121

-01 Hmm är det Marelli-spjällhus p&arin[…]

Möjligt problem ABSkablage

Har ett mycket lustigt fel xc60 hybrid 2022 vissa […]