Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xcturbo
Har problem med att stereon dör efter några minuters körning. Sedan kan den gå på igen ibland. Hjälper inte om jag stänger av bilen men om den får stå över natten går den igång igen en stund. Hade den till volvoverkstan och de kollade en hel dag utan att kunna lösa problemet. De hävdar att jag behöver byta ut radion/stereon?? Någon som har haft dessa problem?? Har high performance systemet !
Användarvisningsbild
av CarMan
kan vara fel internt i sterion eller internt i ICM:en (vanligast med ICM) men har den varit på felsökning så bör dom ju veta bättre än jag som inte ens sett bilen.
av xcturbo
Tack för upplysningen! Har kollat här på siten om ICM och det verkar vara ett vanligt fel i de tidigare modellerna. Felet innebär ju t ex att backvarnaren inte fungerar i display och ljud. Det konstiga är att t ex igår åkte jag 22 mil tor och på ditvägen fungerade stereon men inte på väg hem. Det känns mer som om det är någon form av glapp någonstans. Känns tungt att behöva byta hela enheten??
Nu sa dem ju inget om ICM:et på verkstan utan en ny radio??
Användarvisningsbild
av CarMan
en radio går väll los på 2500:- totalt om jag får gissa.
av Mutterdragare
Har varit ute för det här problemet på en 06 då var det modulen under föraresätet som var problemet(minns inte var den heter).Eftersom radion ligger i en fiberoptisk slinga så slås hela systemet ut när något fallerar på den fiberoptiska slingan.
av Psyko
Precis som Mutterdragare säger ingår stereon i en cirkel av Most anslutna enheter.

Det spelar egentligen ingen roll vilken av dom som slutar fungera, symptomet blir detsamma.

För att hitta felet måste det vara framme, det är inte möjligt att felsöka på ett Mostnät som fungerar.
av Knasen
xcturbo skrev:OK, får tacka för bra upplysningar! Det är väl bara att punga ut till en ny radio?...

Möjlighet finns säkert att läsa ut felkoder och därmed frysta värden som ger hint vad det kan vara för fel, vilken enhet krånglade vid det tillfället,det är betydligt billigare än att köpa en ny stereo.
Användarvisningsbild
av CarMan
Knasen skrev:
xcturbo skrev:OK, får tacka för bra upplysningar! Det är väl bara att punga ut till en ny radio?...

Möjlighet finns säkert att läsa ut felkoder och därmed frysta värden som ger hint vad det kan vara för fel, vilken enhet krånglade vid det tillfället,det är betydligt billigare än att köpa en ny stereo.

Som jag förstod det så har han redan gjort detta & dom har konstaterat att det är stereon, eller har jag fel?
av Knasen
CarMan skrev:
Knasen skrev:

Som jag förstod det så har han redan gjort detta & dom har konstaterat att det är stereon, eller har jag fel?
Jo du har så rätt, mitt fel, läste inte tillräckligt hela tråden, vi får väll hoppas att det löser problemet isåfall.

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det e[…]

Det är ecm och cem som tappat synkroniseringe[…]

Har du kollat felkoder? Min D4 VEA -15 har gjort s[…]