Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, är ny medlem som nyss köpt en gammal 850 GL -94. Bilen är fin men har upptäckt en liten otrevlig egenhet.
Motorn kan dö plötsligt. Det har hittills hänt 4 ggr, 1 under färd och 3 vid tomgångskörning.
Det är inte så att den sakta börjar hosta för att sedan dö, nej den tvärdör och alla lampor börjar lysa.

Den startar dock efter 15-45 sek och går fint igen.

Har försökt att läsa i forumet och tyckte att jag hittade ett möjligt fel. Antennringen -- men när jag stod vid reservdelsdisken på Volvo upplyste han mig om att den funktionen inte finns på årsmodell -94 :oops: .

Efter att ha förklarat hur felet uppträder trodde volvokillen att det kunde vara positionsgivaren eller impulsgivaren det var fel på.

Jag har också kollat felkoder efter bästa förmåga. A1 = 1 1 1, A2 = 1 1 1, A3 = 1 1 1, A5 och A6 inte inkopplade. A7 fanns det en sladd till också men när den testades lyste lampan inte alls. Koderna säger ju att det inte finns något fel....i alla fall inte som visas.

Vad göra???? Går det att kolla om det kan vara någon av givarna som volvokillen sa. Måste jag köpa nya delar för att testa eller vad??? Troligen svårt att kontrollera om någon av dem inte fungerar ibland... om ni förstår vad jag menar.

Kom med facit. Tack på förhand.
Senast redigerad av 1 hatzer, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av B4B
Får jag gissa så blir det relät till bensinpumpen, lödningarna brukar spricka i dessa!
Pettson har en mycket bra beskrivning på sin hemsida, se länk. :D
http://pettson.info/branslerela-lodning.html
av hatzer
Får tacka för förslaget. Har sett *pettsons* beskrivning på hur man löder.

Är detta ett alternativ för den som gillar utmaningar och att mickla själv, eller är det ekonomiskt försvarbart....vad kostar ett relä?

Tycker inköp av nytt och byte verkar lagom svårt för mig! :lol:
av *pettson*
hatzer skrev:Får tacka för förslaget. Har sett *pettsons* beskrivning på hur man löder.

Är detta ett alternativ för den som gillar utmaningar och att mickla själv, eller är det ekonomiskt försvarbart....vad kostar ett relä?

Tycker inköp av nytt och byte verkar lagom svårt för mig! :lol:
Ett relä ligger på 400kronor. I mina ögon är det ekonomiskt försvarbart om man gör det själv.
av hatzer
Hej igen.

Jag håller med dig "pettson", naturligtvis är det ekonomiskt försvarbart att fixa reläet. Dvs om man har den kunskap som behövs, den utrustning som behövs samt det självförtroende som behövs för att utföra jobbet.

Jag har inget av ovanstående, och radiohandlarn jag frågade hade inte tid (trots löfte om bullar) förrän efter jul. Därför fick det bli det dyraste alternativet. Åkte till Helmia (Volvohandlare i bl.a. Karlstad) och inhandlade ett relä för 330:-. Byta klarade jag galant :wink:

Har kört en del efter bytet, men det är ju svårt att säga om det var fel på reläet eftersom felet bara uppstod sporadiskt. Tiden får utvisa.

En fråga till dock. Om det nu skulle vara fel på någon av de givare som "volvokillen" trodde, impulsgivaren eller positionsgivaren, skulle det då ha visats som en "felkod"? Jag hade ju som bekant inga felkoder vid kontroll.
av *pettson*
hatzer skrev:Hej igen.

Jag håller med dig "pettson", naturligtvis är det ekonomiskt försvarbart att fixa reläet. Dvs om man har den kunskap som behövs, den utrustning som behövs samt det självförtroende som behövs för att utföra jobbet.

Jag har inget av ovanstående, och radiohandlarn jag frågade hade inte tid (trots löfte om bullar) förrän efter jul. Därför fick det bli det dyraste alternativet. Åkte till Helmia (Volvohandlare i bl.a. Karlstad) och inhandlade ett relä för 330:-. Byta klarade jag galant :wink:

Har kört en del efter bytet, men det är ju svårt att säga om det var fel på reläet eftersom felet bara uppstod sporadiskt. Tiden får utvisa.

En fråga till dock. Om det nu skulle vara fel på någon av de givare som "volvokillen" trodde, impulsgivaren eller positionsgivaren, skulle det då ha visats som en "felkod"? Jag hade ju som bekant inga felkoder vid kontroll.
Både vevaxelgivare och kamaxelgivare ger felkod om det är nån av dom som bråkar.
av hatzer
Okej, tack för snabbt svar "pettson".

Bara att vänta och se om felet återkommer. Kommer att uppdatera efter ett tag.

So long.....
av kebne
hatzer skrev:impulsgivaren eller positionsgivaren, skulle det då ha visats som en "felkod"? Jag hade ju som bekant inga felkoder vid kontroll.
*pettson* skrev:Både vevaxelgivare och kamaxelgivare ger felkod om det är nån av dom som bråkar.
Ursäkta en oinvigd. Blir nyfiken på alla givare. Är det 4 olika givare som nämns ovan eller är det färre (kärt barn har flera namn)? Vevaxelgivare och kamaxelgivare tycker jag låter självförklarande. Men impulsgivare och positionsgivare ?
Användarvisningsbild
av mr850gle
Hadde selv dette problem for en tid tilbake,men er nå fikset etter at bensinpumperele ble byttet!! :D Og problemet har ikke vært der siden,motoren maler som ei katte med ni liv ,helt superb vol:-) Good luck
av hatzer
Impulsgivare och positionsgivare var de namn som "volvokillen" på Helmia gav mig.

Han skrev ner dem på en utskrift som jag kopierat in i mitt första inlägg.

Uppenbarligen så är positionsgivare och kamaxelgivare samma. Precis som impulsgivare och vevaxelgivare är samma.

Tänk om allt var logiskt och lätt, vad lite det skulle stå i detta forum. :wink:
Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen L[…]

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]

Hej alles ! Har de senaste åren fått b[…]

244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]