Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
gladahudik skrev:Hej!
Kan man i dagens läge konvertera en S-80,så att man kan köra med E-85?
nej, du kan inte konverteraden. men du kan köra på 10% blanding, utan att göra nått.

varför vill alla göra på E85?
av Teemu
kanske för att det är billigare + miljövänligare...
av S.t.r.a.n.D
Dom flesta tror jag skiter i hur miljövänligt det är det är nog priset man är ute efter. Skulle bensinen vara 4 kronor billigare än E85 så hade jag inte kört på det bara fär att det är miljövänligt.
Användarvisningsbild
av Ramon
VolvoForLife skrev:Dom flesta tror jag skiter i hur miljövänligt det är det är nog priset man är ute efter. Skulle bensinen vara 4 kronor billigare än E85 så hade jag inte kört på det bara fär att det är miljövänligt.
Håller med, precis så ligger det till. Det är väldigt få som hade tankat E85 ifall bensin vart billigare...
Användarvisningsbild
av CarMan
nån som vet om det är biligare att köra på e85 ?

ja det är billigare/liter, men är det billigare /mil ?
Användarvisningsbild
av åsaboe
CarMan skrev:nån som vet om det är biligare att köra på e85 ?

När jag tittade på Ford Focus Flexifuel - innan beslutet att köpa en V70 BiFuel - fick jag av säljaren veta att det var jämt skägg när bensinen kostar 10:- därefter billigare med E85, om jag minns rätt.

Visst har priset en enorm betydelse, om det vore bensinen som kostade 6:70 milen och biogasen låg som bensinen nu, så inte fasen var det gastanken jag skulle se till att aldrig ha tom... :wink: Att biogasen är miljövänlig är ETT skäl till att det blev en BiFuel, men utan den ekonomiska vinsten på körningen hade det stått en XC70 eller AWD utanför fönstret, helt klart.
Användarvisningsbild
av CarMan
åsaboe skrev:
CarMan skrev:nån som vet om det är biligare att köra på e85 ?

När jag tittade på Ford Focus Flexifuel - innan beslutet att köpa en V70 BiFuel - fick jag av säljaren veta att det var jämt skägg när bensinen kostar 10:- därefter billigare med E85, om jag minns rätt.

Visst har priset en enorm betydelse, om det vore bensinen som kostade 6:70 milen och biogasen låg som bensinen nu, så inte fasen var det gastanken jag skulle se till att aldrig ha tom... :wink: Att biogasen är miljövänlig är ETT skäl till att det blev en BiFuel, men utan den ekonomiska vinsten på körningen hade det stått en XC70 eller AWD utanför fönstret, helt klart.
när man kör på E85 drar bilen mer bränsla, så det är inte så ekonomiskt som det ser ut. desutom så kan motorn ta skada om man kör för kraftig blandning
Användarvisningsbild
av åsaboe
Nja, med en flexifuel lär det inte vara någon fara för motorhaveri, de är ju gjorda för E85...

(Jag förstår att du inte menade det utan i "normala" bensinbilar, men eftersom du hamnade rakt under mitt inlägg kunde jag ju inte låta bli... :wink: )

Ja, de drar mer soppa, E85 kostar runt 7:80, 7:90 per liter, på grund av högre förbrukning hamnar "break even" på c:a tian i bensinpris, vid högre pris på bensinen blir etanol billigare om än inte så enormt mycket.

Huruvida det är skadligt för motor mm diskuteras, själv skulle jag aldrig i livet hälla brännvin i bensintanken på våran BiFuel. Ganska onödigt också, på 400 mil har den gjort av med mindre än 10 liter bensin.

Etanol-vännerna menar att det är ofarligt, men jag vet inte hur tillförlitliga de är. Inte ens vår gamla 245:a har fått smaka snaps, jag är litet misstänksam. Men om någon vill höra andra sidan finns ett forum för E85 på http://etanol.nu/forum/index.php?sid=3b ... fbda82edf7

Huvudsidan finns på http://etanol.nu
Användarvisningsbild
av CarMan
åsaboe skrev:Nja, med en flexifuel lär det inte vara någon fara för motorhaveri, de är ju gjorda för E85...

(Jag förstår att du inte menade det utan i "normala" bensinbilar, men eftersom du hamnade rakt under mitt inlägg kunde jag ju inte låta bli... :wink: )

Ja, de drar mer soppa, E85 kostar runt 7:80, 7:90 per liter, på grund av högre förbrukning hamnar "break even" på c:a tian i bensinpris, vid högre pris på bensinen blir etanol billigare om än inte så enormt mycket.

Huruvida det är skadligt för motor mm diskuteras, själv skulle jag aldrig i livet hälla brännvin i bensintanken på våran BiFuel. Ganska onödigt också, på 400 mil har den gjort av med mindre än 10 liter bensin.

Etanol-vännerna menar att det är ofarligt, men jag vet inte hur tillförlitliga de är. Inte ens vår gamla 245:a har fått smaka snaps, jag är litet misstänksam. Men om någon vill höra andra sidan finns ett forum för E85 på http://etanol.nu/forum/index.php?sid=3b ... fbda82edf7

Huvudsidan finns på http://etanol.nu
din gas bil är häst längder mer miljövänlig en vad e85 är !!! bra val
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12
B30a i en 740?

hur fasligt är det med regg efteråt? […]

Carplay trådlöst?

"2025 XC60 hade trådlös CarPlay&qu[…]