I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av bult
Ja då vardet dags att chippa bilen, men vilken box eller chipp ska man ha? Bilen är en V70 -08 D5 och chippen/boxarna jag väljer mellan är BSR,KCR, Power4car, Diselkraft och Promotech. Är inte vidare hemma på det här med chipp och vad man bör tänka på så all hjälp uppskattas.
av mojja
Måste ju finnas mins 10 trådar som behandlar detta ämne.

Sök o du skall bli vis, Brukar oftast sluta med att bsr tar hem utnämningen som det bästa alternativet, Men finns ett budget alternativ tror till och med att dom är sponsorer på denna sida och lämnar 20% rabbat på sina produkter:)

M.v.h mojja
av tunnis
Jag har använt BSR på fyra bilar och har alltid varit väldigt nöjd.

Han en polare som chippat sin XC90 D5 hos BSR och det blev en helt annan bil :twisted:

Du bör inte köra med boxar typ KCR, då de endast förstärker alla signaler.
Ang denna typ av boxar finns det massor av åsikter här på forumet, sök coh läs ...
BSR, Rica mfl programmerar om styrenheten, vilket känns klart seriösare.

Hade bara BSR fått tummen ur ..... hade min T6 haft en PPC för länge sedan.

Att tänka på är att alla garantier ryker, samt att det faktiskt är olagligt att chippa.
Men va fan, man lever bara en gång.
(och dessutom säljer BSR mfl motorgarantier)

/micke
Användarvisningsbild
av Brainy
mojja skrev:Måste ju finnas mins 10 trådar som behandlar detta ämne.

Sök o du skall bli vis, Brukar oftast sluta med att bsr tar hem utnämningen som det bästa alternativet, Men finns ett budget alternativ tror till och med att dom är sponsorer på denna sida och lämnar 20% rabbat på sina produkter:)

M.v.h mojja
Jo Rica ger 20% Rabatt http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 54&t=31853

Personligen har jag snöat in på Svensk motoroptimering. Grymt bra service.

Vid chippning så handlar det främst om att få ett bra program som inte frestar på motorn i onödan utan håller vettiga avgastemper osv.
Problemet är att veta vilka program som är bra, väljer ni t.ex. BSR så är de betydligt dyrare men ni vet att programmen är bra.
Väljer ni svenne på hörnet så vet ni i regel inte vad det är för program dom säljer, det kan vara riktigt bra men det kan även vara sämre.
Så ska du ta ett billigare företag så läs på noga om hur bilarna gått för andra personer som chippat där, även efter många mils körning. I regel så märker du ingen skillnad på ett dåligt program förrän motorn rasar :(
Men som sagt, jag väljer själv ett företag som jag har stor tillit för men som inte är det största på marknaden så allt handlar om att hitta "rätt" företag.

mvh
Anders
av mojja
Brainy skrev:
mojja skrev:Måste ju finnas mins 10 trådar som behandlar detta ämne.

M.v.h mojja
Jo Rica ger 20% Rabatt http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 54&t=31853

Personligen har jag snöat in på Svensk motoroptimering. Grymt bra service.

Vid chippning så handlar det främst om att få ett bra program som inte frestar på motorn i onödan utan håller vettiga avgastemper osv.
Problemet är att veta vilka program som är bra, väljer ni t.ex. BSR så är de betydligt dyrare men ni vet att programmen är bra.
Väljer ni svenne på hörnet så vet ni i regel inte vad det är för program dom säljer, det kan vara riktigt bra men det kan även vara sämre.
Så ska du ta ett billigare företag så läs på noga om hur bilarna gått för andra personer som chippat där, även efter många mils körning. I regel så märker du ingen skillnad på ett dåligt program förrän motorn rasar :(
Men som sagt, jag väljer själv ett företag som jag har stor tillit för men som inte är det största på marknaden så allt handlar om att hitta "rätt" företag.

mvh
Anders
Tack för att du fyllde i företagsnamn och la in en länk till tråden :)

M.v.h mojja
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det bästa som finns vad det gäller modifikation av Volvo borde vara Heico. I bl.a Tyskland så kan alla Heicos grejer köpas direkt via Volvoåf och med fulla garantier. Deras "chip" brukar ge lite minder hk, men o andra sidan jobbar dom något enormt för att kunna hålla samma körbarhet/hållbarhet som Volvo själva.
av tunnis
Problemet är väll bara att Heico inte har någon ÅF i Sverige?
Skulle gärna ha deras chip i min T6.
Användarvisningsbild
av Funk
tunnis skrev:Problemet är väll bara att Heico inte har någon ÅF i Sverige?
Skulle gärna ha deras chip i min T6.
SAM bilmode är svensk återförsäljare för Heico, men jag vet inte om dom levererar trim..

/Thomas

Plötsligt ändras inte displayen på[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att […]

Har aldrig haft problem iaf. Tror ägandet &au[…]