Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonrib
Hej,

Har sökt i arkiven men inte funnit något svar till en förhoppningsvis enkel fråga.

Fråga;
1. Vilken Defa motorvärmare ska jag montera på min bil?
2. Varför har man en blockvärmare snarare än en som värmer kylvattnet. Känns som man eldar för kråkorna med en blockvärmare (Volvo original har tydligen användt både Calix och Defa blockvärmare växelvis)

Jag har köpt en värmare och grenuttag från Defa med en motorvärmare med namn DA412865 som Ni kan se på följande länk;
http://www.autokatalogen.se/wls/view_ar ... eNo=158237

Den förefaller inte passa på bilen på den plats den ska vara då motorn med typbeteckning B5244T levererades med två motorblock. Defa har en annan motorvärmare enligt nedan;
http://www.autokatalogen.se/wls/view_ar ... leNo=12444
Är det den jag ska ha? Bifogar (om, det går) ett par bilder så kanske det framgår vilken jag ska ha.

Till sist, om bagagerumslampan inte lyser trots att man bytt glödlampa, vad kan felet vara då? Finns det någon säkring?

Ursäkta alla frågor....
Senast redigerad av 1 jonrib, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av #27
Välkommen till forumet.

Jag är ganska säker på att du har fått rätt modell..

Vad är det som inte passar? För trångt eller fel motorblock??

(Om du kan fixa en bild på motorblocket så är det lättare att se om du fått rätt värmare..)
#27 skrev:Välkommen till forumet.

(Om du kan fixa en bild på motorblocket så är det lättare att se om du fått rätt värmare..)

...försökte men förstår inte hur man ska bifoga bilder. Fann heller ingen vägledning i FAQ... Jag kan se Img knappen härovan men det hjälper inte... Nån som vet så ska jag bifoga bilder på motorblocket?
#27 skrev:Välkommen till forumet.

Tack förresten - kul att vara här. Nu kanske det fungerar att bifoga bilder.

Ett par bilder på motorblocket;
Bild

Bild

Vad är den utanpåliggande boxen på oljetråget på bilden nedan, en oljepump eller?
Bild

Tacksam för svar.

Mvh

Jonas
Användarvisningsbild
av B4B
jonrib skrev:
Vad är den utanpåliggande boxen på oljetråget på bilden nedan, en oljepump eller?
Bild

Tacksam för svar.

Mvh

Jonas
Det är en oljekyllare :D
jonrib skrev:Till sist, om bagagerumslampan inte lyser trots att man bytt glödlampa, vad kan felet vara då? Finns det någon säkring?
Om kontakten vid lampan är i rätt läge och det inte lyser kan detta bero på att microbryteren i låskistan inte fungerar som den ska eller ett kabelbrott vid gångjärnet till luckan.
Säkringen är nr 15 10 Amp men om innerbelysningen fungerar i övrigt så är den förmodligen hel :wink:
Användarvisningsbild
av B4B
jonrib skrev:
Bild
Om jag skulle gissa så är det nog den undre av de angivna blockvärmarna som passar.
http://www.autokatalogen.se/wls/view_ar ... leNo=12444
Volvos original monteras vad jag har förstått i staget till turboaggregatet, det som troligtvis visas på bilden ovan.
B4B skrev:
jonrib skrev:
Bild

Tacksam för svar.

Mvh

Jonas
Det är en oljekyllare :D
jonrib skrev:Till sist, om bagagerumslampan inte lyser trots att man bytt glödlampa, vad kan felet vara då? Finns det någon säkring?
Om kontakten vid lampan är i rätt läge och det inte lyser kan detta bero på att microbryteren i låskistan inte fungerar som den ska eller ett kabelbrott vid gångjärnet till luckan.
Säkringen är nr 15 10 Amp men om innerbelysningen fungerar i övrigt så är den förmodligen hel :wink:
Tack för svar. Var oljekylare standard på alla lättrycksturbobilar eller är detta något extra monterat?

Microbrytaren i låskistan, är den synlig utan att montera ner bakluckan? Jag skall mäta i kontakten om det går fram någon ström i kontakten till lampan oxå.

Skall ge mig an med att bya växellådsolja, skall först söka i arkivet om det finns inlägg om detta. Tror iofs Volvo säger att man inte behöver byta men färsk olja i dreven måste vara bra. Gärna dessa nya lågfriktionsoljor så jag kan förbättra min genomsnittlga förbrukning om 1,08 l/mil med 95% landsvägskörning dock korta sträckor... Min enda invändning mot bilen, den drar för mycket bensin, har iofs förbättrats efter det att jag chiptrimade den hos TME i Spånga.

Kul forum detta. Stort Tack.
Användarvisningsbild
av B4B
jonrib skrev:
Tack för svar. Var oljekylare standard på alla lättrycksturbobilar eller är detta något extra monterat?
Ja den är standard på turbomotorer, så vit jag vet.
jonrib skrev:Microbrytaren i låskistan, är den synlig utan att montera ner bakluckan? Jag skall mäta i kontakten om det går fram någon ström i kontakten till lampan oxå.
Nej. Du måste demotera klädseln på luckan, sen alla länkstag till låskistan. Sedan måste du demontera låskistan och sedan ta bort plastskyddet för att komma åt att skruva bort centrallåsmotorn . Först då kan du komma åt att lirka bort microbrytaren som sitter med några syrstift och låsstift. Kablarna går till en med centrallåsmotorn gemensam kontakt.
Så det är nog klokt att kontrollmäta om du har ström till lampan först. :)

Hur går det med motorvärmaren :?:
Ang. motorvärmaren var det lite krångel på sugmotorer. Det är olika block på turbo och sugmotorer. Problemet var att man använde turboblocket på vissa sugmotorer, så där fick man titta på blocket innan för att få rätt. Men om du har en turbo ÄR det turboblocket. Däremot kan jag inte säga vilken av Defas värmare som är rätt.
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]