I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ståhl
Funderar på om man ska trimma b20in lite grann.
Tänkte höra med er här om ni vet på ett ungefär hur mycket extra hästar jag får om jag sätter i denna setup:

b20 med dom stora ventilerna d.v.s den med 100hästar orginal. planad topp ca 2mm.
8bults vev
extraktorgrenrör 4-1
Dubbla SU
Öppna luftfilter.
2,5" avgas hela vägen med 2st mindre simonsdämpare. En på mitten och en slut.
Någon lämplig kam. troligtvis K eller F. eller någon annan om någon har nå förslag?

Vad tror ni det blir för hästantal med den setupen? sätt en gissning.
Själv tror jag mellan 130-150häst, rätta mig om jag har fel?

Eller har ni någon liknande setup som är lämplig? tänker inte turbokonvertera. :|
Användarvisningsbild
av Fluffen
Ett stålderv kanske inte vore fel också, gör visserligen inget för effekten men ändå.
Porta toppen skulle nog inte heller vara fel. :D
Det du skriver låter som klassisk setup för lättare b20 trimning så du borde rimligtvis få ut den effekten du skriver.
Om du är seriös så kan du börja borra osv.
Tänkte du lyfta ur motorn?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
En k-kam är vettigast om du inte ska göra mer än sådär, effekten hamnar väl runt 110-120hk. Undvik F-kam, den är bara trökig. Och ska du uppåt 150hk så lär du börja titta på en iordningjord topp. Ett 4-2-1 extraktor skulle funka bättre till ditt recept.
Användarvisningsbild
av Ståhl
Okej, Då får det bli K kam.
Ståldrev? du menar kamdrevet?
Jo det är såhär att jag ska köpa en B20B motor i skapligt skick av en polare som ja tänkte sätta trimmet på. och sedan lyfta i den i 142an.
Men vad gör det för skillnad på ett 4-1 och ett 4-2-1 extraktorgrenrör då? vet att det är skillnad på utseende på dom. add 4-1 är att alla 4 går ihop till en och 4-2-1 går först ihop till 2 och sedan 1.
av Frownlayer
jag rekommenderar att du du tar d:kammen... den är lite vassare än k:kammen, men fortfarande inte så vass så du behöver 36/36...
ja det är kamdrevet dom syftar på...
båda rören extractorgrenrören ger ungefär samma effekt. är de bra utformade rätt så är det bara rördimensionen som gör skillnad...
rekommenderar att du byter till fullflödes-oljepump...
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Ståhl skrev:Men vad gör det för skillnad på ett 4-1 och ett 4-2-1 extraktorgrenrör då? vet att det är skillnad på utseende på dom. add 4-1 är att alla 4 går ihop till en och 4-2-1 går först ihop till 2 och sedan 1.
4-1 lämpar sig bäst för vassa högvarviga maskiner, medans 4-2-1 funkar bättre på gatan/lägre trimgrader då man får ett vettigare register. Toppeffekten behöver inte skilja nå speciellt, men vridmomentskurvan påverkas.

Skillnaden mellan D och K-kammen är 3 graders duration, och du lär inte märka nån skillnad vilken av dem du tar.
av Frownlayer
ja men det är ändå 3 grader... på tal och kurvor... se till att du har aluminium-fördelaren(tror det ska vara något med nr 16***** stansat på den)... eller 123-tändning... jag lovar att du märka skillnaden, när du kör... många påstår att det inte finns någon skillnad, men det är stor skillnad mellan 2 nyrenoverade av olika slag... effekten kommer inte komma upp till 150 häst... med lite tur så kanske du får 130... men då får man allt vara bra petig...
su-förgasare går bättre än stromberg. men behöver servas mycke oftare, dock rekomenderar jag att ta en weber 36/36dcd och bestycka rätt... den är också lite underhåll på. men jävlig att bestycka rätt...
Användarvisningsbild
av Funk
Ståhl skrev:man tackar för alla vettiga tips :D
En del har rett ut sig i huvet åt mig nu.

Men var hittar jag en fullflödesoljepump då? :|
KG har.. kolla i listan nedan.
http://www.kgtrimning.com/KGTRIMNING162005web.pdf

Jag kan rekommendera KG, köpte en hel del därifrån för länge sedan.

/Thomas

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]