Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VaCUm
Här är en bild på min 740:
Bild
(Klicka på bilden för att se den i full upplösning)

Bilden togs för över 2 månader sedan dvs innan jag gav mig på rosten. Nu är det ingen rost kvar på skärmkanterna och dörrarna.

Jag skall nog ta en bättre bild någon dag
Användarvisningsbild
av Ramon
Ser välskött ut den där 740:n :D Hehe, lustigt, precis på samma ställe på vänster framdörr, dvs. I hörnet på nederkanten, hade jag en rostfläck på 944:an, fast det är fixat nu.
Användarvisningsbild
av VaCUm
Idag har jag fixat belysningen i bilen. Nu fungerar alla lampor på instrumentpanelen. Lampan vid cigarett-uttaget och den vid handbromsen är bytt.

Jag har också fixat förardörrens handtag som var lite slitet. Nu är det lätt att öppna förardörren. Alla andra dörrars lås går också bra då de är nysmorda. Elhissarna fram fungerar bättre efter att de fick smaka på lite fett.

Saker som skall fixas:
*Motorn skall få sig en genomgång. Det är nog inte värt att fixa knackandet när motorn är kall. Motorn har gått 27800 mil nu och är lite sliten. Jag är dessutom smått pank just nu så att renovera motorn är ej aktuellt.
*Växellådan kan behöva ny olja. Har inte bytt sedan jag köpte den (köpte den den 23e december förra året) och jag vet ej när förra ägaren bytte.
*Det glappar i kraftöverföringen. Det kan kanske vara hardyskivan. Skall hissa upp bilen någon dag och leta felet.
av Addekarlsson
Ser ju riktigt fräsch ut för sin ålder den där. :D

Nått du kan göra mer, det är att lacka dörrstolpar/fönsterbågar mattsvarta, precis så som glt har. Det är bra snyggt det.
Sen lite vindavvisare, en vinge på bakluckan samt addon.
Ser även ut att behöva lite solfilm. :wink:
Så klart, en sänkning vore på sin plats.

Men du gör helt rätt som prioriterar det mekaniska/maskinella. Utan en fungerande motor är det bra onödigt med en stylad bil oxå. :lol:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av VaCUm
Jag vill helst inte styla bilen. Jag vill ha den i orginalskick.

Ljud har jag stoppat in i den i alla fall. Jag köpte det billigaste jag kunde hitta och det duger bra för mig. Jag vill inte få en "volvoraggar-stämpel". :-)

Jag skall kanske sälja den till hösten/vintern men innan dess skall tidigare nämnda saker fixas.

En annan sak som skall fixas är instrumentpanelen. Den har en spricka i mitten. Jag vet inte om jag skall köpa en ny eller laga den jag har.

Det är svårt att laga den så att den ser bra ut men det är inte sprickan som stör. Det är ett gnisslande ljud från sprickan och det försvinner om jag trycker den vänstra sidan frammåt. Jag tror gnisslet kommer ifrån plast som rör sig mot annan plast och på så vis gör ett högfrekvent gnisslande ljud. Det borde gå att fixa genom att man tar och limmar fast lite tyg där det gnisslar. Då borde det sluta låta.
av Addekarlsson
Din bil kommer vara unik. En av väldigt få som inte stylas. :D
Och ja, en vårdad bil som inte är stylad är i många fall bra mycket snyggare än många "sönderstylade" bilar. :D

Vad gäller din bräda, så hade jag nog bytt den. Är inte så bökigt som många tror, enligt vad jag har förstått. Själva brädan sitter enligt uppgift bara i 4 bultar/muttrar.
Jag kan under nästa vecka scanna en sida i reserdelskatalogen, så får du se en sprängskiss på brädan. (Ja, reservdelskatalgoen finns att köpa på Volvo, och jag har köpt den)

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av VaCUm
Addekarlsson skrev: Jag kan under nästa vecka scanna en sida i reserdelskatalogen, så får du se en sprängskiss på brädan. (Ja, reservdelskatalgoen finns att köpa på Volvo, och jag har köpt den)
Ja tack!

Farsan är en riktig gör det själv-gubbe och därför har vi riktigt många service-handböcker här hemma. Vi har faktiskt flera av volvos egna handböcker. Där står det massor med lösningar och felsökningsmetoder på elfel och sånt. Riktigt praktiskt när det är nått som spökar.

Nu skall jag dra ner på OK och hissa upp bilen.
Användarvisningsbild
av Ramon
Addekarlsson skrev:Din bil kommer vara unik. En av väldigt få som inte stylas. :D
Och ja, en vårdad bil som inte är stylad är i många fall bra mycket snyggare än många "sönderstylade" bilar. :D

Vad gäller din bräda, så hade jag nog bytt den. Är inte så bökigt som många tror, enligt vad jag har förstått. Själva brädan sitter enligt uppgift bara i 4 bultar/muttrar.
Jag kan under nästa vecka scanna en sida i reserdelskatalogen, så får du se en sprängskiss på brädan. (Ja, reservdelskatalgoen finns att köpa på Volvo, och jag har köpt den)

Mvh/ Adde
Adde, vad kostade reservdelskatalogen? Den är ju aningen tjock, typ en pärm, så den var ganska dyr va?
av Addekarlsson
För 740 88-90 kostar den drygt 650 kr. Är 2 st 60 mm pärmar (som ej följer med).

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Ramon
Addekarlsson skrev:För 740 88-90 kostar den drygt 650 kr. Är 2 st 60 mm pärmar (som ej följer med).

Mvh/ Adde
Okej, ganska överkomligt tycker jag, trodde den skulle kosta mer, men men alltid kul med positiva överraskningar :D
850 GLT -93 montera vinge?

Ska montera en vinge på backluckan, den med […]

Lätt att jämföra med awd drar v&aum[…]

Nu har bilen vart in på säkning med H[…]

Ny stereo i min s40 2004

Jag har en liknande i min v40 -2004.. fungerar gry[…]