- tis 09 dec 2008, 00:38
#240492

Bara att kika in här för fler bilder i full storlek och full spec på bilen
Drar väl igång en projekttråd här med. Tänker inte gå in på exakt allt vad jag gjort de senaste åren, då skulle denna resume bli vääääldigt lång. Kom väl inte igång på riktigt förrens vinter 06-07 när motorn togs ur. Höll på och byggde en annan tidigare, men det projektet fick läggas ner.

Plockade ur motorn och renoverade bottendelen, här nånstans föddes ideer om mer effekt. Ideer som ventilerades med andar effektdårar som ivrigt hejjade på, och det från början sansade projektet började sakta men säkert spåra ur...

Motorn sattes ihop och kördes in, men hade barnsjukdomar. Va ytterst nära att bilen såldes vid den tidpunkten.
I höstas så kom det igång på riktigt och toppen portades. Sen va det nära att jag köpte ett fint raceaggregat. Men...

Man va för svag för omgivningen påtryckningar och ett lastbilsaggregat (Volvo FM10 troligen) inhandlades. Stor effektpotential och vettigt svar för vettiga pengar.

Ett grenrör fixades ihop i rostfritt. 11 sorgel, 8 bedrövelser, 14 sammanbrott och 67 förseningar efter att denna bild togs så är det hyffsat klart, i nuläget saknas bara uttag för egt och mottrycksmätning.

850 är sanslöst trånga att bygga i... Att montera grenrör, turbo, wg och downpipe kräver en ängelstålamod, och att man gör saker i rätt ordning.

För att styra Tial 38mm WG'n så inhandlades en GReddy Profec B-Spec-II laddtrycksstyrning

Soppasystemet behöver uppgraderas, så fuelrailen byts mot nuke's variant, och spridarna blir siemens deka 630cc tillsvidare.

Nya icn, ska köra frontmonterad istället för Racecooling ic'n som hängt med ett par år nu. 90mm lmmhus i aluminium har byggts, skulel ha kört med ett " 3" " lmm-hus, men detta passar bättre ihop med spridarna

Och ungefär här är jag nu, ska skruva upp kylarna någon dag, och sen är det bara att fortsätta vänta på de sista 2 böjarna till nya tryckrören så man kan börja med dem och spika vart ic'n ska sitta.

Ska man ha mycket effekt så lär man ju även tänka på väghållning och bromsar, så jag köpte ett AP racing 325mm kit till frambromsarna, vilka inte va i det skick säljaren hävdade. Ett par nya skivor + tätningar är inte billigt, men tätningar har jag köpt så jag kan få ordning på oken åtminståne.
Tanken och förhoppningen är att jag ska kunna plocka ut 450hk i sommar med vettig körbarhet.
Motorn i korthet: SPM-stakar, RN-vev, ÖD-kolvar, pinnbultar till toppen, Portad topp, glt-kammar, extraktorgrenrör, Holset HX40 #16, extern 38mm Tial wastegate, 630cc spridare (kommer ge 680cc pga högre grundtryck), 600*250*76mm ic
Jag hoppas kunna få ihop en riktigt rolig bil, men just nu är det lite motigt. Pga ändrade arbetsförhållanden så komemr inkomsten minska, och det komemr ju drabba mitt hobbyutövande. Så jag har fått banta ner projektet en hel del tyvärr :( Vi får se vad som händer

Bara att kika in här för fler bilder i full storlek och full spec på bilen
Drar väl igång en projekttråd här med. Tänker inte gå in på exakt allt vad jag gjort de senaste åren, då skulle denna resume bli vääääldigt lång. Kom väl inte igång på riktigt förrens vinter 06-07 när motorn togs ur. Höll på och byggde en annan tidigare, men det projektet fick läggas ner.

Plockade ur motorn och renoverade bottendelen, här nånstans föddes ideer om mer effekt. Ideer som ventilerades med andar effektdårar som ivrigt hejjade på, och det från början sansade projektet började sakta men säkert spåra ur...

Motorn sattes ihop och kördes in, men hade barnsjukdomar. Va ytterst nära att bilen såldes vid den tidpunkten.
I höstas så kom det igång på riktigt och toppen portades. Sen va det nära att jag köpte ett fint raceaggregat. Men...

Man va för svag för omgivningen påtryckningar och ett lastbilsaggregat (Volvo FM10 troligen) inhandlades. Stor effektpotential och vettigt svar för vettiga pengar.

Ett grenrör fixades ihop i rostfritt. 11 sorgel, 8 bedrövelser, 14 sammanbrott och 67 förseningar efter att denna bild togs så är det hyffsat klart, i nuläget saknas bara uttag för egt och mottrycksmätning.

850 är sanslöst trånga att bygga i... Att montera grenrör, turbo, wg och downpipe kräver en ängelstålamod, och att man gör saker i rätt ordning.

För att styra Tial 38mm WG'n så inhandlades en GReddy Profec B-Spec-II laddtrycksstyrning

Soppasystemet behöver uppgraderas, så fuelrailen byts mot nuke's variant, och spridarna blir siemens deka 630cc tillsvidare.

Nya icn, ska köra frontmonterad istället för Racecooling ic'n som hängt med ett par år nu. 90mm lmmhus i aluminium har byggts, skulel ha kört med ett " 3" " lmm-hus, men detta passar bättre ihop med spridarna

Och ungefär här är jag nu, ska skruva upp kylarna någon dag, och sen är det bara att fortsätta vänta på de sista 2 böjarna till nya tryckrören så man kan börja med dem och spika vart ic'n ska sitta.

Ska man ha mycket effekt så lär man ju även tänka på väghållning och bromsar, så jag köpte ett AP racing 325mm kit till frambromsarna, vilka inte va i det skick säljaren hävdade. Ett par nya skivor + tätningar är inte billigt, men tätningar har jag köpt så jag kan få ordning på oken åtminståne.
Tanken och förhoppningen är att jag ska kunna plocka ut 450hk i sommar med vettig körbarhet.
Motorn i korthet: SPM-stakar, RN-vev, ÖD-kolvar, pinnbultar till toppen, Portad topp, glt-kammar, extraktorgrenrör, Holset HX40 #16, extern 38mm Tial wastegate, 630cc spridare (kommer ge 680cc pga högre grundtryck), 600*250*76mm ic
Jag hoppas kunna få ihop en riktigt rolig bil, men just nu är det lite motigt. Pga ändrade arbetsförhållanden så komemr inkomsten minska, och det komemr ju drabba mitt hobbyutövande. Så jag har fått banta ner projektet en hel del tyvärr :( Vi får se vad som händer
Senast redigerad av 2 Marlboroman, redigerad totalt 0 gång.