Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Marlboroman
Bild

Bara att kika in här för fler bilder i full storlek och full spec på bilen

Drar väl igång en projekttråd här med. Tänker inte gå in på exakt allt vad jag gjort de senaste åren, då skulle denna resume bli vääääldigt lång. Kom väl inte igång på riktigt förrens vinter 06-07 när motorn togs ur. Höll på och byggde en annan tidigare, men det projektet fick läggas ner.

Bild

Plockade ur motorn och renoverade bottendelen, här nånstans föddes ideer om mer effekt. Ideer som ventilerades med andar effektdårar som ivrigt hejjade på, och det från början sansade projektet började sakta men säkert spåra ur...

Bild

Motorn sattes ihop och kördes in, men hade barnsjukdomar. Va ytterst nära att bilen såldes vid den tidpunkten.

I höstas så kom det igång på riktigt och toppen portades. Sen va det nära att jag köpte ett fint raceaggregat. Men...

Bild

Man va för svag för omgivningen påtryckningar och ett lastbilsaggregat (Volvo FM10 troligen) inhandlades. Stor effektpotential och vettigt svar för vettiga pengar.

Bild

Ett grenrör fixades ihop i rostfritt. 11 sorgel, 8 bedrövelser, 14 sammanbrott och 67 förseningar efter att denna bild togs så är det hyffsat klart, i nuläget saknas bara uttag för egt och mottrycksmätning.

Bild

850 är sanslöst trånga att bygga i... Att montera grenrör, turbo, wg och downpipe kräver en ängelstålamod, och att man gör saker i rätt ordning.

Bild

För att styra Tial 38mm WG'n så inhandlades en GReddy Profec B-Spec-II laddtrycksstyrning

Bild

Soppasystemet behöver uppgraderas, så fuelrailen byts mot nuke's variant, och spridarna blir siemens deka 630cc tillsvidare.

Bild

Nya icn, ska köra frontmonterad istället för Racecooling ic'n som hängt med ett par år nu. 90mm lmmhus i aluminium har byggts, skulel ha kört med ett " 3" " lmm-hus, men detta passar bättre ihop med spridarna

Bild

Och ungefär här är jag nu, ska skruva upp kylarna någon dag, och sen är det bara att fortsätta vänta på de sista 2 böjarna till nya tryckrören så man kan börja med dem och spika vart ic'n ska sitta.

Bild

Ska man ha mycket effekt så lär man ju även tänka på väghållning och bromsar, så jag köpte ett AP racing 325mm kit till frambromsarna, vilka inte va i det skick säljaren hävdade. Ett par nya skivor + tätningar är inte billigt, men tätningar har jag köpt så jag kan få ordning på oken åtminståne.

Tanken och förhoppningen är att jag ska kunna plocka ut 450hk i sommar med vettig körbarhet.

Motorn i korthet: SPM-stakar, RN-vev, ÖD-kolvar, pinnbultar till toppen, Portad topp, glt-kammar, extraktorgrenrör, Holset HX40 #16, extern 38mm Tial wastegate, 630cc spridare (kommer ge 680cc pga högre grundtryck), 600*250*76mm ic

Jag hoppas kunna få ihop en riktigt rolig bil, men just nu är det lite motigt. Pga ändrade arbetsförhållanden så komemr inkomsten minska, och det komemr ju drabba mitt hobbyutövande. Så jag har fått banta ner projektet en hel del tyvärr :( Vi får se vad som händer
Senast redigerad av 2 Marlboroman, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Ser ut att bli ett riktigt roligt åk. :-)-)
Hoppas du får ihop det och att det håller sen när du börjar köra. 8)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Bild

Förutom railen så byggs nya ledningar (pumpen är byttsen ett tag tillbaks till en Walbro) samt filter och sen kröns soppasystemet med en A1000 som håller koll på trycket

Bild

Vill ju egentligen byta ut originalsprutet till ett vettigare eftermarknadsalternativ, men kom över denna MMt-mappade box för rätt pengar av en bekant som kört med liknande recept, så denna box blir en bra grundmapp åtminståne. Har f.ö gett 411hk i hans bil i taskiga förhållanden.

Bild

Efter att ha strulat de 2 tidigare gångerna i år jag varit på väg till besiktningen så gick den igenom med blankt papper på 3:e försöket. Har f.ö aldrig fått igenom den på första försöket under åren jag ägt den.
Första gången va det ap-bromsarna som va dåliga som nämnts högre upp. Hade kunnat fixas om det inte vore för att de gamla frambromsarna va sålde och varken tid eller pengar fanns för att smacka på originalbromsar innan bes.
Bokar ny tid, och dagen innan ska jag ta en provtur, köpte biltemabromsar fram så jag kunde ta mig till besiktninegn å klarar av den. Åkte en provsväng å allt såg bra ut tills jag skulle vrida in bilen på garageplatsen igen. Då gick toppackningen på tomgång(!!!)
Många teorier på varför det skedde, men troligen så hängde det ihop med att momentskaftet inte va som det skulle. Bytte packning och passade på att uppgradera till pinnbultar. Sen väntade jag tills nya besiktningsperioden började och fick igenom den. Skönt att ha det klart tills i vår :)

Bild

Nya ic'n provmonterad innanför fronten, kommer dock sitta högre upp sen, blir ett helsike att dra tryckrör, men...
Jag hoppas att detta blir bra, annars ser det ju fränt ut åtminståne...

Fluffen: Jodå, det kommer det nog bli, men med tanke på allt krångel och förseningar jag drabbats av så återstår det väl att se...
Användarvisningsbild
av Nexus
besikta du med öppen dump mm och utan problem? nu är min V70 visserligen inom helbildgodkännadet men ändå trist de gnäller om skit saker som i mitt fall öppet filter :(
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Grammse: Nej, fjortisvisslan fick stanna hemma, fixade ju ett rör utan dump just för besiktningens skull. Tänkte att det är dumt att bjussa på enkla poäng. Men ändå fråga han ju om vi skulle göra en effektmätning å hänvisa till turbon (18T)... Ic'n och en misstänkt tungtramapd koppling gjorde väl att han fick nå ideer, för det vart en lång provtur... Dock hade jag öppet filter på och helt 3" system, men dagen till ära satt insatsen i.

Men jag har fram tills i år besiktat utan bekymmer trots dump.

Tomas88: Tackar :D
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Snygg med svart bil och vita fälgar, och det finns inge snyggare lyktor än original klarglas :wink:

Liten Turbo du har :shock: :wink:

Jag följer projektet, väldigt intressant!

/Kalle
Användarvisningsbild
av Ticken
satan i gatan. vilket bygge.

coolt som fan!

/Turbo+
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Ja, man det är f*n inte kul att hålla rent :D Fälgarna har inte rullat många mil i år och smutsen syns bra nog... Kommer väl sluta med att man lackar om dem antracitgrå eller nåt när man lessnar :lol: De gamla klarglasen är ju klart snyggare än de nya som kommit, synd bara att Volvo själva aldrig gjorde nå klarglas till dem :(

Japp, klart man lär ha en rejäl pjäs :) Att brotta ner den bakom motorn när man ska montera grenrör och saker är en ryggknäckare, då den väger... "nåt" kilo...
Sen har man ju chans till att använda taskiga raggrepliker iom att man har den när man ur ute å glider:
-Tjena bruden, vet du vad? Det är inte bara min turbo som är stor ;) Ytterst tveksam till att den lär leda till nån framgång, men ska prova till sommaren. Men vet ju aldrig :lol:

Turbo+: Tackar 8) Ja, det börjar väl likna nånting nu i alla fall. MEn jag har långt kvar.
Användarvisningsbild
av Nexus
laddar inte en stor turbo senare? ju större desto segare få fart på? eller har jag missuppfattat det hela :oops:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16

Oki, men 70 mil är det ju inte mån[…]

230fk går snålt

BTR-en reglerar ju bränsletrycket efter und[…]

Öppnar denna tråd för att stä[…]

På hur många bilar sitter det samma t&[…]